Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Red Bull prijst FIA na waarschuwing aan adres Mercedes

Na de crash tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen wist Toto Wolff niet hoe snel hij een mail moest sturen naar wedstrijdleider Michael Masi met daarin een uitleg waarom zijn coureur niet schuldig zou zijn aan het incident. Daar was Christian Horner en uiteindelijk gelukkig voor hem ook de FIA niet van gediend.

Horner Wolff GB
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Christian Horner, teambaas van Red Bull, irriteerde zich mateloos aan Mercedes-concurrent Toto Wolff tijdens en na de Grand Prix van Groot-Brittannië. Niet alleen het uitbundige vieren van de overwinning na afloop van de race schoot bij de Red Bull-man in het verkeerde keelgat, ook de manier waarop Wolff tijdens de race de stewards probeerde te beïnvloeden viel niet in de smaak.

Het begon met een e-mail naar FIA-wedstrijdleider Michael Masi, die zei zijn e-mails niet te zullen lezen tijdens de race. Daarna besloot Wolff om zelf maar een bezoekje te brengen aan de stewards, om daar zijn punt te maken. Horner wist niet hoe snel hij zijn concurrent moest achtervolgen, zo vertelt hij in zijn column.

"Ik hoorde via de TV dat Toto naar de stewards ging met informatie die hij had proberen te e-mailen naar Michael Masi, voordat de stewards zouden beslissen over een mogelijke penalty. Het is alsof je de jury tijdens een rechtszaak probeert te beïnvloeden op het moment dat ze hun laatste oordeel willen gaan vellen. De stewards zitten achter gesloten deuren, juist zodat ze onafhankelijk zijn, niet met druk van buitenaf te maken hoeven krijgen en tot hun eigen conclusies komen", zo legt Horner uit.

Volgens Horner is het aan Masi om als wedstrijdleider informatie door te geven aan de stewards als hij denkt dat de informatie relevant is. "Michael is de wedstrijdleider van de FIA. Hij is het aanspreekpunt van de teams, hij is de scheidsrechter. Je kan jouw punt via de radio bij hem maken en dan kan hij beslissen om het wel of niet door te geven."

Nog nooit was Horner naar eigen zeggen tijdens de race bij de stewards geweest, maar nu moest hij door Wolff toch op avontuur. "De stewards zijn, en dat zijn ze altijd al geweest, een onafhankelijk orgaan en gedurende de zeventien seizoenen dat ik teambaas ben geweest, ben nog nooit tijdens een race of sessie naar hun kantoor geweest."

"Toen ik hoorde dat Toto bij de stewards ging lobbyen, ging ik hem dan ook achterna om het punt te maken dat we daar beiden niet hoorden te zijn en dat het niet netjes is, voor wie dan ook, om je te mengen in het besluitproces. Het staat ook in de Sporting Code van de FIA dat het niet acceptabel is, dus ik ben ook blij om te zien dat de FIA dit na het weekend heeft verduidelijkt."

"Dit zal niet meer worden getolereerd in de toekomst, want het kan ervoor zorgen dat de stewards een beslissing maken die niet onafhankelijk is gemaakt", aldus de Red Bull-teambaas.

Ook interessant:

Het team rond Max Verstappen

Je doet het niet alleen in de Formule 1 en dat weet ook Max Verstappen. In deze video laat RacingNews365 het team rond Max Verstappen zien.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Groot-Britannië 2021 RN365 Nieuwsdossier

27 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
RN365 F1-podcast Ruwe diamant Verstappen blijft groeien en verbazen