Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull reageerde in Imola op strategische 'gok' van Ferrari

Toen Ferrari tegen het einde van de GP van Emilia-Romagna een extra pitstop maakte, reageerde Red Bull hier direct op. Christian Horner dacht dat de banden van Charles Leclerc eraan waren, maar het 'uitlokken' van een extra stop was precies de bedoeling.

Red Bull-coureurs Max verstappen en Sergio Perez reden vrijwel onbedreigd naar de eerste en tweede finishpositie van de GP van Emilia-Romagna. Even kon Charles Leclerc nog aanvallen op Perez, maar na een spin waren zijn kansen op het podium vervlogen. Ferrari probeerde strategisch nog het een en ander, al dacht Christian Horner dat er een extra pitstop werd gemaakt uit noodzaak. Er werd snel gereageerd op de tweede pitstop van Leclerc, zo legt Horner uit aan onder meer RacingNews365. "We hadden nog genoeg van de banden over om het einde te halen en het was lastig geweest voor Charles om hem nog te pakken (na de pitstop, red.), maar halverwege de ronde zagen we dat we onze positie op het asfalt konden behouden." "We hadden vier seconden op Charles en besloten een pitstop te maken. Ook Max werd daarna op een verse set banden neergezet. De mannen deden een fenomenale pitstop, ik denk de snelste van het jaar met Checo en die van Max zat ook dichtbij. Charles had overduidelijk het voordeel met de warme banden in de tweede ronde, maar hij heeft nooit écht een poging kunnen wagen bij Checo."

Vermoedens van Horner bleken niet helemaal te kloppen

"Ik denk dat ze in de problemen kwamen met de voorbanden", zei Horner na afloop van de race op Imola. "Dus ze moesten wel naar binnen komen. Ik denk dat ze onterecht als een kans zagen om Perez te pakken, maar ja, we konden reageren met Checo en die strategie coveren met Max. Beide coureurs behielden hun positie op betere banden." Het zat in werkelijkheid net wat anders. Mattia Binotto, teambaas van Ferrari, spreekt althans de woorden van Horner tegen. "Onze banden zaten helemaal niet aan het einde van hun leven. Ik denk dat op dat moment van de race de pace ten opzichte van Perez hetzelfde was, of misschien zelfs iets beter. We oordeelden echter dat er geen mogelijkheid was om aan te vallen met deze banden." "Dus we maakten een pitstop met de hoop dat zij dat ook zouden doen, wat dus lukte", aldus Binotto, die gokte op de alternatieve strategie. "Het was een soort reset met de nieuwe banden met ongeveer vijftien rondes te gaan. Verrassend genoeg werkte dat best goed, want Charles was ineens dichtbij Sergio, voordat hij een fout maakte."

Viaplay
Pos. Coureur Punten
Pos. Team Punten
Volledige stand
x
Breaking De salarissen van de F1-coureurs in 2024