Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Christian Horner

Red Bull reageerde in Imola op strategische 'gok' van Ferrari

Toen Ferrari tegen het einde van de GP van Emilia-Romagna een extra pitstop maakte, reageerde Red Bull hier direct op. Christian Horner dacht dat de banden van Charles Leclerc eraan waren, maar het 'uitlokken' van een extra stop was precies de bedoeling.

Perez Leclerc Imola
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Red Bull-coureurs Max verstappen en Sergio Perez reden vrijwel onbedreigd naar de eerste en tweede finishpositie van de GP van Emilia-Romagna. Even kon Charles Leclerc nog aanvallen op Perez, maar na een spin waren zijn kansen op het podium vervlogen. Ferrari probeerde strategisch nog het een en ander, al dacht Christian Horner dat er een extra pitstop werd gemaakt uit noodzaak.

Er werd snel gereageerd op de tweede pitstop van Leclerc, zo legt Horner uit aan onder meer RacingNews365. "We hadden nog genoeg van de banden over om het einde te halen en het was lastig geweest voor Charles om hem nog te pakken (na de pitstop, red.), maar halverwege de ronde zagen we dat we onze positie op het asfalt konden behouden."

"We hadden vier seconden op Charles en besloten een pitstop te maken. Ook Max werd daarna op een verse set banden neergezet. De mannen deden een fenomenale pitstop, ik denk de snelste van het jaar met Checo en die van Max zat ook dichtbij. Charles had overduidelijk het voordeel met de warme banden in de tweede ronde, maar hij heeft nooit écht een poging kunnen wagen bij Checo."

Vermoedens van Horner bleken niet helemaal te kloppen

"Ik denk dat ze in de problemen kwamen met de voorbanden", zei Horner na afloop van de race op Imola. "Dus ze moesten wel naar binnen komen. Ik denk dat ze onterecht als een kans zagen om Perez te pakken, maar ja, we konden reageren met Checo en die strategie coveren met Max. Beide coureurs behielden hun positie op betere banden."

Het zat in werkelijkheid net wat anders. Mattia Binotto, teambaas van Ferrari, spreekt althans de woorden van Horner tegen. "Onze banden zaten helemaal niet aan het einde van hun leven. Ik denk dat op dat moment van de race de pace ten opzichte van Perez hetzelfde was, of misschien zelfs iets beter. We oordeelden echter dat er geen mogelijkheid was om aan te vallen met deze banden."

"Dus we maakten een pitstop met de hoop dat zij dat ook zouden doen, wat dus lukte", aldus Binotto, die gokte op de alternatieve strategie. "Het was een soort reset met de nieuwe banden met ongeveer vijftien rondes te gaan. Verrassend genoeg werkte dat best goed, want Charles was ineens dichtbij Sergio, voordat hij een fout maakte."

Ook interessant:

Perfecte comeback geeft Verstappen en Red Bull weer hoop

Na een ijzersterk Grand Prix-weekend in Italië ziet Max Verstappen de achterstand in het WK op leider Charles Leclerc bijna halveren. Is de regerend wereldkampioen weer helemaal terug in de strijd voor zijn tweede titel?

Dat en nog veel meer bespreken autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste podcast van RacingNews365.

Formule 1 GP Emilia-Romagna 2022 RN365 Nieuwsdossier

8 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull