Tijdens het GP-weekend in Oostenrijk gingen de coureurs om de haverklap over de schreef en overtraden ze in bocht negen en tien de track limits. Omdat de FIA-wedstrijdleiding daar tegenwoordig zeer streng tegen optreedt, moesten ze maar liefst 1200+ mogelijke overtredingen bekijken tijdens de race op de Red Bull Ring. Het zorgde ervoor dat de definitieve uitslag lang op zich wachten en dat er veel onduidelijkheid was in de Formule 1-paddock. Dat tot frustratie van velen, waaronder Red Bull-teambaas Christian Horner, die zijn frustratie deelt met RacingNews365 en anderen. "Hier moeten we naar kijken, want daardoor zien we er als sport uit als amateurs, met zoveel overtredingen. Zoveel coureurs die de limieten overschrijden. Dat gaat te makkelijk." "Daar moeten we in aanloop naar de volgende Grand Prix van Oostenrijk naar gaan kijken. Ofwel de kerbstones moeten gewijzigd worden, of er moet wat grind aan de andere kant van die kerbstones worden gelegd. Er moet iets gebeuren zodat men daar niet meer over de schreef gaat." Volgens Horner is de situatie ook geen gemakkelijke voor de twintig F1-coureurs. "Het moet aangepakt worden, want op deze manier is het erg lastig voor de coureurs. Ze kunnen de witte lijnen niet goed zien en doen het op gevoel. Het circuit nodigt je uit om over de lijn te gaan."
De oplossing?
Het is niet de eerste keer dat het zo mis gaat in de Formule 1 in Oostenrijk, maar men staat niet te springen om iets aan de situatie te doen, omdat bijvoorbeeld grindbakken voor andere raceklassen niet handig zijn. "Het argument is altijd dat de MotoGP er ook moet racen", zucht Horner. "Maar er moet iets 'flexibels' zijn wat je in de Formule 1 in kan zetten." Zo lastig hoeft het niet te zijn, denkt de teambaas. "We hebben zeer capabele engineers in deze business rondlopen. Misschien gaat het alleen om de positie van de witte lijnen. Het is heel makkelijk om te zeggen dat je ofwel binnen of buiten de lijnen zit, maar je moet kijken naar de karakteristieken van de bochten. Als er een grindbak lag, dan zouden de coureurs waarschijnlijk niet zover gaan", zo sluit hij af.
Meest gelezen