Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Red Bull roept FIA op tot onderzoek na bijzondere keuzes bij GP van Monaco

Als het aan Red Bull-teambaas Christian Horner ligt, dan wordt er eens goed gekeken naar alle procedures die vooraf gingen aan de start van de GP van Monaco. Dat liep volgens hem namelijk niet helemaal lekker.

Safety Car Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Een kwartier voor de start van de Grand Prix van Monaco ging het regenen in het prinsdom. De monteurs renden meteen van hot naar her om intermediates te zoeken voor hun coureurs. De baan was namelijk nat, maar (nog) niet doorweekt toen de race om 15:00 uur plaatselijke tijd van start moest gaan.

Toch werd de race uitgesteld. Door daaropvolgende elektriciteitsproblemen werd de race nog verder uitgesteld, waarna de coureurs om 15:16 uiteindelijk toch achter de safety car de baan op werden gestuurd. Na enkele ronden achter de safety car was het echter klaar met de pret, want de regen nam plots tropische vormen aan en de rode vlag werd gezwaaid. Pas een uur later kon de race echt worden gestart.

Coureurs verbaasd

De FIA deelde na afloop dat er voor was gekozen om de race uit te stellen omdat de coureurs eerder in het weekend nog niet in regenachtige omstandigheden hadden gereden. Enkele coureurs waren het daar niet mee eens. Max Verstappen riep op de radio bijvoorbeeld: "Waar wachten we op, tot het droog is ofzo!"

Na de race kreeg hij bijval van een handjevol andere coureurs. George Russell bijvoorbeeld. "Achteraf is het makkelijk praten, maar toen we hadden moeten beginnen waren de omstandigheden geschikt voor intermediates, dus we hadden gewoon kunnen beginnen. Later hadden ze dan de rode vlag waarschijnlijk moeten zwaaien. Dat was beter geweest dan de start verder en verder uitstellen."

"Toen het startte met regenen hadden we prima kunnen gaan racen. Daarna ging het heel hard regenen en moesten we inderdaad stoppen", riep Hamilton na afloop. Als hem verteld wordt dat de wedstrijdleider wachtte omdat er nog niet eerder in de regen was gereden dat weekend, moet hij lachen. "We zijn Formule 1-coureurs, dus dat is zeker geen goede reden. We zullen het hierover gaan hebben tijdens de drivers briefing, maar we hadden de race gewoon moeten starten."

Ook Kevin Magnussen had er wat over te zeggen. "Dit is niet het WEC", zo doelt hij op langeafstandsraces waar wedstrijdleider Eduardo Freitas zijn sporen als wedstrijdleider verdiende voordat hij ook wedstrijdleider in F1 werd. "We hadden kunnen starten. Natuurlijk was er daarna een punt dat het zo hard ging regenen dat we moesten stoppen, maar dat is racen. Als de omstandigheden in orde zijn, dan moeten we van start gaan. Misschien kunnen ze ons een cursus regenracen geven? Kunnen we wat lessen volgen", klinkt hij cynisch.

Horner wil een review

Als het aan Red Bull-teambaas Christian Horner ligt, dan wordt er in ieder geval nog eens goed naar de zaak gekeken, want echt lekker ging het allemaal niet voorafgaand aan de race.

"Dat moet nog eens uitvoerig onder de loep worden genomen, want we waren van links naar rechts aan het rennen met banden die van de grid gingen en weer op de grid kwamen. Het is hier in Monaco al druk genoeg op de startgrid!"

Al met al denkt de teambaas net als de coureurs dat het beter was geweest om de race gewoon om 15:00 uur te beginnen. "Het is altijd een beetje gevaarlijk om te anticiperen op het weer. Je kan het vanuit meerdere hoeken bekijken. Hadden we beter de race kunnen beginnen en pas daarna moeten reageren op de hoosbui met de safety car of een rode vlag?", zo stelt hij een open vraag.

"Na dit weekend moet het in ieder geval eens goed opnieuw bekeken worden", benadrukt Horner. "De wedstrijdleiding doet natuurlijk haar best. Er zitten veel nieuwe mensen in het systeem en dat kost voor hen onvermijdelijk wat tijd om te wennen."

Formule 1 GP Monaco 2022 RN365 Nieuwsdossier

10 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
RN365-podcast Direct na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt