Vanwege het overschrijden van het budgetplafond in 2021 mag Red Bull vanaf eind oktober 2022 tot en met eind oktober 2023 minder uren maken in de windtunnel en minder computersimulaties uitvoeren. Dat heeft een grote impact op de ontwikkeling van de nieuwe auto. Het komt bovenop het feit dat Red Bull per definitie al de minste uren mocht maken, vanwege hun eerste positie in het kampioenschap. In gesprek met RACER vertelt teambaas Christian Horner dat het een flinke tik is die Red Bull heeft moeten incasseren. "We hebben er nu ongeveer 25% van onze straf op zitten en het heeft zeker een effect gehad op ons bij Red Bull. Het heeft een significant effect op de hoeveelheid runs die wij elk kwartaal uit kunnen voeren in onze windtunnel", zucht hij.
Efficiëntie
In het nieuwe tijdperk van budgetplafonds is het een hele nieuwe uitdaging voor Red Bull, zo schetst de Britse teambaas. "Het betekent dat we onszelf aan moeten passen en meer gefocust moeten zijn, beter gedisciplineerd wat betreft de onderdelen die we naar de windtunnel sturen of testen middels onze simulatietools." Toch heeft hij er vertrouwen in dat het Red Bull-personeel er op de best mogelijke wijze mee om weet te springen. "Het is een hele andere uitdaging. Een handicap, absoluut, op weg naar het nieuwe seizoen. We hebben echter zeer capabele mensen die natuurlijk het absolute maximale eruit proberen te halen en zij proberen zo efficiënt mogelijk te werken", aldus Horner.
Meest gelezen