Vanaf het seizoen 2009 geldt Red Bull als een topteam in de Formule 1. De renstal behaalde dat jaar haar eerste zege, gevolgd door vier wereldtitels op rij in de periode 2010 tot en met 2013. De dominantie werd doorbroken door Mercedes, mede door de introductie van de hybride V6-motoren. Red Bull wist sindsdien slechts twaalf Grands Prix te winnen, voornamelijk doordat het niet de beschikking heeft over een competitieve motor. Zelfs Max Verstappen kan het gebrek aan vermogen niet compenseren, concludeert Coulthard in gesprek met Ziggo Sport. "Er bestaat geen enkele twijfel over dat Max een toekomstig wereldkampioen is. Hij is een van de grootste talenten van de sport. Red Bull heeft de moedige stap gezet om naar Honda over te stappen, ook omdat niemand anders dat aandurfde." Een min of meer verplichte keuze voor Red Bull, dat geen toekomst zag in een langere samenwerking met Renault. Coulthard: "Ferrari en Mercedes wilden het team geen motoren leveren. Red Bull is slachtoffer van haar eigen succes, omdat het team goede auto’s bouwt." "Ik hoop dat het team de relatie met Honda kan uitbouwen, zodat ze competitief worden. Ferrari heeft de beste motor en Mercedes heeft het beste overall package, maar Red Bull heeft een goede auto en met Max rijdt daar een van de beste coureurs. Vingers gekruist dat het gaat werken! Dat zal niet dit jaar worden dat is al wel duidelijk maar hopelijk volgend jaar wel." De voormalig Red Bull-coureur ziet zijn oude renstal in de toekomst wel terugkeren naar de absolute top in de Formule 1: "Ik denk dat ze dit jaar niet het beste chassis hebben, maar Adrian Newey is iemand die altijd de uitdaging aangaat en op een zeer hoog niveau presteert. Het is voor mij dan ook geen vraag of ze terugkeren aan de top, maar wanneer."
Meest gelezen