Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull steekt in kerstkaart nog één keer de draak met Renault

Na twaalf seizoenen samen te hebben gewerkt gaan Red Bull Racing en Renault uit elkaar. De Oostenrijkse stal en haar Franse motorleverancier kenden hoogtijdagen in de jaren 2010-'13, maar het tweetal viel in de afgelopen jaren met name in negatieve zin op doordat ze over en weer met modder gooiden. In haar kerstkaart geeft Red Bull Racing nog één laatste steek onder water, voor men definitief van Renault is verlost.

In het nieuwe jaar is Red Bull Racing, dat in de persoon van Pierre Gasly een nieuw gezicht ziet aantreden naast Max Verstappen in 2019, verbonden aan Honda. De Japanse fabrikant mocht dankzij een samenwerking met Toro Rosso in 2018 al een beetje ruiken aan de Red Bull-cultuur. Overigens vertrekt Daniel Ricciardo na vijf seizoenen bij Red Bull Racing: hij gaat juist naar Renault, het team waarvan zijn voormalige werkgever zich heeft losgetrokken.

Op de kerstkaart die Red Bull Racing heeft rondgestuurd zijn twee wegrijdende Red Bull-bolides zichtbaar. De twee wagens sturen tegen een berg op, waarnaast een bord staat met daarop de tekst 'Grand Prix van Tibet'. De tekst bij de kaart luidt: "Nadat het in Mexico duidelijk werd dat onze wagens het bijzonder goed doen op grote hoogten, zijn we een lobby gestart om Formule 1-races in 2019 op hogere hoogten te rijden." Doordat de Renault-motor in de afgelopen seizoenen duidelijk vermogen tekort kwam ten opzichte van Mercedes en Ferrari, moesten de mannen van Red Bull geregeld genoegen nemen met een plaats buiten de top vier. In Mexico veroverden Ricciardo en Verstappen echter de eerste twee plaatsen op de startopstelling, omdat de ijle lucht van het op grote hoogte gelegen Mexico-Stad de motorverschillen deed verminderen. De turbomotoren kregen namelijk minder lucht binnen dan de aantallen waar ze op zeeniveau op kunnen rekenen. Red Bull kwam in 2018 tot vier Grand Prix-zeges, waarvan er twee werden gewonnen door een slimme strategie en twee omdat motorvermogen op die circuits minder belangrijk was.

https://twitter.com/redbullracing/status/1076447005885394945

Who else is up for taking #F1 to new heights in 2019? 😉 #PushTheBoundaries pic.twitter.com/oIGJFwpndc — Red Bull Racing (@redbullracing) 22 december 2018

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"