Jack Doohan is een van de grotere namen binnen de juniorenklassen richting de Formule 1. In 2021 werd de voormalig Red Bull-junior tweede in de Formule 3 en mocht hij al twee raceweekenden aanschuiven bij de grid van de Formule 2. Hier liet hij een fantastische indruk achter door zich als tweede te kwalificeren in slechts zijn tweede kwalificatiesessie ooit in de F2. Komend seizoen maakt Doohan zijn fulltime Formule 2-debuut bij Virtuosi Racing. Niet alleen de raceklasse verandert voor hem, want hij neemt ook afscheid van de Red Bull-juniorenopleiding. Geen gedwongen vertrek: Doohan heeft zelf de knoop doorgehakt en is sinds februari 2022 lid van de Alpine Academy. De Australiër legt uit dat het programma van Alpine interessanter is, anders had hij niet zomaar een overstap gemaakt. Daarnaast is de Alpine Academy qua coureursaantal wat kleiner. Met een andere Alpine-coureur in de F2 is het aanzienlijk rustiger dan de Red Bull-poule, waarvoor volgend jaar maar liefst vijf coureurs zullen uitkomen in de F2. "Het is denk ik zeker een voordeel", antwoordt Doohan op de vraag van RacingNews365 of een kleinere coureurspoule een voordeel voor hem is. "Vijf coureurs is erg veel in één categorie. Ik denk dat hoe groot de line-up ook is, ik nu op de juiste plek ben. Ik heb duidelijk de juiste keuze gemaakt voor de volgende stap in mijn carrière."
Doohan verkoos zelf Alpine boven Red Bull
Red Bull zal komend Formule 2-seizoen verrijden met Dennis Hauger, Yuri Vips, Liam Lawson, Jehan Daruvala en Ayumu Iwasa. Tussen dit rijtje had Doohan nog kunnen staan, maar de 19-jarige coureur ziet meer voordelen bij Alpine. "Het is ook zo dat je met twee coureurs de maximale support krijgt, bijvoorbeeld in het verkrijgen van informatie, in plaats van diezelfde info moeten krijgen tezamen met vijf andere coureurs." Tegen onder meer RacingNews365 bevestigt Doohan dat de overstap zijn eigen keuze was. Hij kon zowel bij Red Bull blijven als bij Alpine aansluiten. De keuze voor laatstgenoemde opleiding is gebaseerd op meerdere factoren. "Ik denk de lay-out van het (Alpine-)programma en op welke manier ik mijzelf kan verbeteren als coureur", legt het jonge talent uit. "Natuurlijk had Red Bull dat ook, maar als beide opleidingen niet hetzelfde waren, dan had ik geen overstap gemaakt. Ik wil daar niet te veel op ingaan, maar het was gewoon een beter pad voor mij om een betere coureur te worden, ongeacht het einddoel." Doohan zit naar eigen zeggen op een make or break punt in zijn carrière. "Dus ik moest de juiste keuze maken om een betere coureur te worden. Alpine was die keuze. Ik geniet er enorm van en ik kan niet wachten om de relatie verder op te bouwen, want ik ben natuurlijk nog maar een nieuw gezicht (binnen de juniorenopleiding, red.). Maar op dit moment is iedereen fantastisch en geniet ik er van.
Is de Red Bull-opleiding té druk?
Het grootste doel voor elk jong racetalent is natuurlijk de Formule 1. Het meest logische pad richting de koningsklasse is via een juniorenopleiding van een F1-team, al barst het tegenwoordig van de talenten. Red Bull heeft samen met AlphaTauri vier stoeltjes beschikbaar in de F1, al lijkt het aardig 'vast' te zitten met de doorstroom van coureurs. Nu Sergio Perez van buiten de Red Bull-poule is binnengehaald als teamgenoot van Max Verstappen, zit er (nog) geen promotie in voor Pierre Gasly of Yuki Tsunoda. Ondertussen hopen vijf Red Bull-junioren in de Formule 2 op promotie naar een stoeltje bij een F1-renstal, waarbij AlphaTauri de meest logische optie is. Bij Alpine is er iets meer ruimte, al zijn er maar twee stoeltjes binnen de F1. Deze worden op dit moment bezet door Fernando Alonso en Esteban Ocon. Ook staat Oscar Piastri in de wachtrij bij de Franse renstal. Het toptalent is naar verluidt de eerstvolgende junior die de opstap naar de F1 mag maken binnen het juniorenprogramma van Alpine.
Meest gelezen