Red Bull Racing had in België geleerd van de fout die ze op Silverstone hadden gemaakt. Max Verstappen werd in Groot-Brittannië met zeer weinig downforce op pad gestuurd tijdens de kwalificatie, waardoor hij poleposition kon pakken, maar tijdens de race ondervond hij daarvan de gevolgen. De race werd namelijk onder wisselvallige omstandigheden afgewerkt en in de regen werkt een afstelling met weinig downforce niet.
Nu had Red Bull, met het oog op een natte zondag in België, voor een setup met meer downforce gekozen. Zo leverde hij iets in tijdens de kwalificatie, in de hoop tijdens een regenrace beter uit de voeten te kunnen met de auto. Maar de wedstrijdleiding besloot pas te gaan racen tot er op sommige plekken al een duidelijke droge lijn te zien was, iets waar ze bij Red Bull door waren verrast.
"Wat betreft de effectiviteit heeft het feit dat we zo weinig in het nat hebben gereden ons niet geholpen. We hadden behoorlijk forse keuzes gemaakt met het oog op een natte race. Uiteindelijk kwam de regen, maar we hebben niet veel in de natte omstandigheden gereden. Dat heeft zeker invloed gehad op de race", aldus Red Bull-teambaas Laurent Mekies in gesprek met onder meer RacingNews365.
Hij weet wel wat het manco was van de viervoudig wereldkampioen. "Op een droog circuit reed Max uiteindelijk iedere ronde in de versnellingsbak van Charles (Leclerc) en konden we niet veel inhalen. En met onze keuzes en het pakket aan downforce was het altijd onwaarschijnlijk dat we op een droog circuit zouden kunnen inhalen. Het is niet anders. Je start als vierde, wordt verslagen door Charles met drie duizendsten van een seconde (in de kwalificatie, red.) en je eindigt als vierde", zo is de simpele conclusie van de Fransman.
Ook interessant:
De wedstrijdleiding speelde misschien wel de hoofdrol op de zondag in België. De start van de race in de Belgische Ardennen werd maar liefst een kleine anderhalf uur uitgesteld en uiteindelijk werd Max Verstappen zo een gouden kans ontnomen. Hij keek namelijk de hele race tegen de achterkant van de Ferrari van Charles Leclerc aan, terwijl hij voor een regenafstelling had gekozen. Mike Hezemans, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat en nog veel meer in een nieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!