In 2024 zullen er als het plan doorgaat door waterstof aangedreven bolides moeten racen op Le Mans. Het chassis voor die wagen zal worden ontwikkeld door Red Bull Advanced Technolgies, zo werd deze maandag bekend. Daarvoor gaan ze samenwerken met ORECA. Laatstgenoemde is nu al een van de partijen die chassis ontwerpt voor onder meer het enduranceracen. Met haar kennis uit de Formule 1 omtrent bijvoorbeeld aerodynamica en het terugwinnen van energie vormt Red Bull een belangrijke partij, dat gaat samenwerken met ORECA, een grote naam in het langeafstandsracen. Allereerst zullen de twee partijen een gedetailleerd onderzoek uitvoeren naar de haalbaarheid van een waterstofproject. Christian Horner, naast teambaas van het Formule 1-team ook de CEO van Red Bull Advanced Techonologies, is zeer te spreken over het nieuwe avontuur. "Red Bull Advanced Technologies is perfect in staat om deze uitdaging, opgezet door het ACO (de organisatie van de 24u van Le Mans, red.), aan te gaan. We beschikken over de tools waarmee we Formule 1-wagens bouwen en we beschikken over veel ervaring met het bouwen van chassis." "De Hydrogen Class van Le Mans zorgt voor een prachtig en spannend kijkje in de toekomst van duurzame autosport en helpt mee aan de opmars van waterstof als brandstof in de transportwereld, maar moet tegelijkertijd ook voor een geweldig staaltje racen gaan zorgen", aldus de Brit.
Meest gelezen