Liberty Media is sinds begin 2017 officieel de commerciële-rechtenhouder van de Formule 1. Sindsdien heeft de Amerikaanse partij diverse veranderingen doorgevoerd, vooral op het vlak van social-mediabeleid en branding. Tijdens de Grand Prix van Bahrein in 2018 is wel een toekomstplan voor 2021 getoond (met onder meer een budgetbeperking en een nieuw motorreglement), maar daaruit zijn nog geen concrete nieuwe sportieve of financiële regels voortgekomen.
Red Bull-adviseur Helmut Marko trekt bij Motorsport-Total van leer tegen de Formule 1-eigenaar: "Bij Libery worden geen beslissingen genomen. Na die presentatie in Bahrein is er nog niets bekend over een budgetbeperking en de motoren veranderen alleen marginaal - zelfs daarover is men het niet eens." Volgens de Oostenrijker wordt het tijd dat Liberty met de vuist op tafel slaat en bepaalt hoe de Formule 1 verdergaat. "We komen zo langzaamaan in een kritische fase. Als ik een beursgenoteerd bedrijf als Liberty was en de Formule 1 voor veel geld gekocht had, zou ik toch aan mijn aandeelhouders moeten uitleggen wat mijn plan voor 2021 is. Hoe gaan we verdienen? Hoe gaan we verder?" Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner vult Marko aan: "Dit gaat om het product Formule 1, ook richting de fans. Natuurlijk willen teams hun belangen pushen. Maar als commerciële-rechtenhouder moet je zeggen: dit wordt het, dit zijn de regels en dit is het budget. Punt."
Meest gelezen