Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Red Bull Racing

Red Bull-topontwerper Newey heeft oog laten vallen op nieuwe raceklasse

Adrian Newey is onder de indruk van zijn nieuwste zijproject. De ontwerper van de kampioenswinnende bolide van Max Verstappen geniet van de Extreme E-klasse.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Adrian Newey staat bekend vanwege zijn titelwinnende ontwerpen van Formule 1-bolides. Door de jaren heen loodste hij in totaal tien keer een auto naar de titel met zijn ontwerp, maar de laatste jaren verbreedt hij graag zijn horizon. Zo ontwierp hij de Aston Martin Valkyrie, in de tijd dat de autofabrikant nog de sponsor was van Red Bull.

Ook is hij in de Extreme E, het elektrische rallyneefje van de Formule E, gestapt. Hij zit echter in het management van een team en ontwerpt niets. De gebruikte bolide is namelijk voor iedereen hetzelfde. De elektrische bolides worden opgeladen met behulp van waterstof, en dat wekt de indruk van Newey.

F1 wordt steeds 'groener'

In 2022 zullen de Formule 1-motoren lopen op nieuwe brandstof: E10. Tien procent van die nieuwe brandstof is duurzaam en in de toekomst moet dat honderd procent worden. Newey ziet in waterstof als brandstof in de Formule 1 ook interesse, zo vertelde hij bij de seizoensfinale van de Extreme E, waar ook RacingNews365 aanwezig was.

"Het zou enorm interessant zijn als de Extreme E ook waterstof als brandstof toe zou laten, naast de batterij (die nu dus alleen worden opgeladen met behulp van waterstof). Natuurlijk zouden we er dan wel op moeten letten dat de ene technologie niet overduidelijk sneller is dan de andere, dus dat moeten we balanceren. Het zou in ieder geval een mooie manier zijn om waterstof te promoten als alternatief van een batterij."

De Formule 1 moet zich niet vastbijten in een technologie voor de toekomst, oordeelt Newey. Hij vindt dat men open moet staan voor meerdere oplossingen. "Je moet je niet vastleggen op een iets. Elektrisch is duidelijk een plaats in de toekomst bij bepaalde toepassingen, maar waterstof ook, net als synthetische brandstoffen. Dat is het belangrijkste: dat mensen niet naar de klimaatproblemen kijken en denken dat er maar een enkele oplossing is. Zo zal het niet zijn", aldus de ontwerper van Red Bull.

Newey geniet van Extreme E

In Wales was Newey voor het eerst in persoon aanwezig bij de Extreme E, kort na het einde van het Formule 1-seizoen. Hij was onder de indruk. "Het is interessant om hier rond te kijken. Ik ben van een afstandje betrokken geweest en houd in de gaten wat er allemaal gaande is."

"Het is goed om het eindelijk zelf te kunnen aanschouwen om te zien hoe het allemaal werkt. De auto's zijn indrukwekkend, groter dan je doorhebt als je ze op televisie ziet. Het ziet er goed uit voor een eerste seizoen en alle teams en de organisatie hebben hun best gedaan", aldus Newey.

8 reacties

x
Onthuld Alles wat je moet weten over de F1-plannen van Audi en Porsche