Red Bull werkte een succesvolle testweek af. Het had weinig betrouwbaarheidsproblemen en wist ruim 350 ronden af te leggen. Teambaas Christian Horner zag dat het goed ging en dat er geen rare dingen aan het licht kwamen bij Red Bull, zo vertelt hij in gesprek met Motorsport Magazine . "Het is lastig om te voorspellen hoe het zal gaan, maar we hebben veel meters gemaakt en veel geleerd over de auto. Het bemoedigende is dat alles correleert met onze tools en voorspellingen. Er zijn geen duidelijke red flags geweest en de betrouwbaarheid zag er ook nog eens best degelijk uit!"
Vier teams in strijd om het WK?
Volgens Horner ziet het er naar uit dat Red Bull en Mercedes vooraan het veld gezelschap krijgen. Ferrari en in mindere mate McLaren zien er volgens hem erg sterk uit, zo vertelt hij als hij gevraagd wordt of we ook dit jaar alleen Max en Lewis zullen zien strijden met elkaar. "Misschien zien we wel vier teams", denkt de Brit. "Ferrari is de laatste jaren een slapende reus geweest en ze worden nu wakker. McLaren zal ook ergens vooraan meedraaien. Behalve Max vs. Lewis, zouden de Ferrari- en McLaren-jongens dit seizoen dus ook mee kunnen doen in de strijd."
F1-teams kampten met een probleem
Wel kreeg de RB18 van Max Verstappen en Sergio Perez tijdens de testdagen te maken met een probleem genaamd 'porpoising'., waardoor het op de rechte stukken soms al stuiterend aankwam bij de remzone. De Oostenrijkse renstal was niet het enige team dat er door werd getroffen. Veel teams hadden het niet aan zien komen, omdat het iets is dat in de simulaties niet naar voren kwam. Volgens Horner zal iedereen er mee moeten dealen. "Het is iets waar alle teams mee om moeten leren gaan en het is overduidelijk een gevolg van de nieuwe aerodynamische regels. Toch denk ik dat het wel ingeperkt kan worden. Of het helemaal zal verdwijnen, dat weet ik nog niet."
Lees hier meer over 'porpoising'. Wat is het en hoe ontstaat het?
Porpoising geen verrassing voor Newey
Tegelijkertijd heeft het probleem Red Bulls sterontwerper, Adrian Newey, niet van zijn stuk gebracht. Integendeel, als technisch routinier in de Formule 1 heeft hij al eerder wagens ontworpen die gebruik maakten van het ground effect. Alle 'porpoise-problemen' kwamen voor de Brit dan ook zeker niet als een verrassing, vertelt Horner. "De ervaringen van Newey met ground effect-wagens in de jaren '80 komen overeen met die van nu", vertelt Horner. "Hij is al lang genoeg in ons midden om de complicaties te kennen. Sommige van de problemen tijdens de testdagen kwamen voor hem echt niet onverwacht. Ze kwamen niet als een grote verrassing", aldus de teambaas van Red Bull.
Meest gelezen