Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull trekt 'verkeerde' beslissing in twijfel: "De auto was anderhalve seconde sneller"

Het ging afgelopen seizoen allemaal niet van harte voor Red Bull, erkent ook Pierre Waché. De technisch directeur blikt in gesprek met RacingNews365 terug op het verloop van alle technische ontwikkelingen en trekt bovenal een populaire claim in twijfel.

Verstappen Las Vegas
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Red Bull Racing was in 2023 nog het dominantste team van het veld, maar dat zag er afgelopen seizoen ineens heel anders uit. Na een sterke seizoensstart kwam de concurrentie ineens in rap tempo dichterbij, waardoor de Oostenrijkse renstal de favorietenrol van het jaar daarvoor kwijtraakte. De grote voorsprong die Max Verstappen in de beginfase van het seizoen pakte, hielp hem uiteindelijk in de strijd om de titel, maar Lando Norris en McLaren maakten het de Nederlander niet makkelijk.

Toch denkt Pierre Wache, de technisch directeur van Red Bull, niet dat het echt aan Red Bull lag. In een exclusief interview met RacingNews365 legt de Fransman uit hoe hij naar de situatie kijkt. "Ik weet het niet zeker, maar ik denk niet dat we echt iets verloren hebben. McLaren kwam gewoon met een concept dat een serieuze verbetering in performance met zich meebracht. Ze hebben het ontzettend goed gedaan met de Miami-upgrade en het feit dat ze dit mogelijk hebben gemaakt zonder al te veel verbetering door te voeren gaandeweg het seizoen, is niet gek. Ze konden het concept gewoon op een goede manier optimaliseren, dus in dat opzicht hebben ze het goed gedaan."

Red Bull pakte het daarentegen anders aan, erkent Wache. "Wij zaten op een ander pad. Wij probeerden wel te ontwikkelen en performance toe te voegen, maar daarmee werd de nadruk op onze problemen eigenlijk alleen maar groter. Monza was in dat opzicht wel het hoogtepunt, want daar realiseerden we ons dat we echt een probleem hadden en dat we het echt op moesten lossen. Ik wil wel mijn complimenten geven aan de rest van het team, want zij hebben fantastisch werk geleverd voor het begrijpen van het probleem en het zoeken naar oplossingen. Zo kwamen we in Austin met een betere auto voor de dag, dus dat was geweldig."

Maar waar zat het probleem dan precies? En waarom had niemand het aan zien komen? "De instabiliteit van de auto was duidelijk het probleem. De coureurs zeiden het tijdens de persconferenties ook al, maar door die balansproblemen was de auto gewoon lastig te besturen. Het was een duidelijk probleem in de aerodynamica dat we in 2023 al wel tegen zijn gekomen. Maar hoe verder je de auto ontwikkelt, hoe duidelijker dat probleem wordt. Niet omdat je het niet ziet, maar omdat we steeds sneller werden dachten we dat dat de juiste ontwikkelingsrichting zou zijn."

Volgens Wache is het wel duidelijk dat het probleem een stuk ingewikkelder was dan in eerste instantie leek, maar de Fransman kan zich niet vinden in de stelling dat ze misschien voor het verkeerde concept hebben gekozen. "Ik denk dat het lastig is om te zeggen of dit concept de verkeerde keuze was. De auto was wel gewoon anderhalve seconde sneller dan vorig jaar, dus ik weet niet of we dat met de auto van 2023 ook hadden gekund. Ik denk dat het probleem vooral zat in het feit dat we ons niet genoeg richten op de karakteristieken van de auto en op een breder werkvenster." 

Wache vindt het immers niet gek dat de concurrentie dit jaar ineens zo snel dichterbij kon komen. Volgens de Fransman werd enkele jaren geleden al wel duidelijk dat dat mogelijk zou zijn. "Ik denk dat Ferrari de snelste auto had in 2022. Zij wonnen gewoon meerdere races aan het begin van dat seizoen en wij stonden toen zelfs achter ze in het kampioenschap! Maar dat is ook het lastige aan dit soort reglementen, want alles gaat telkens op en neer. Kijk maar naar het einde van 2023, toen was McLaren ineens snel. Toen daagden ze ons ineens uit, maar aan het begin van het seizoen waren ze nergens te bekennen. Soms is een team goed, op andere momenten niet. Dat overkwam ons dit seizoen ook."

"Als ik had geweten hoe dat precies zit, had ik het wel verteld. Het is lastig om dit soort auto's verder te ontwikkelen, vooral in het begin. Maar na drie jaar ontwikkeling is het vooral lastig om nog performance te vinden, want je bent telkens bezig met compromissen sluiten. Als je performance wil vinden, moet je iets anders opgeven. Dat maakt het zo lastig."

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Dakar Rally Nederlandse Dakar-leider moet flink wat tijd toegeven in marathonetappe