Red Bull doet het dit jaar rustig aan met updates. Daar waar teams als Mercedes, Ferrari en Aston Martin af en toe flink uitpakken, zien we bij het team van Max Verstappen en Sergio Perez zo nu en dan slechts kleine wijzigingen worden doorgevoerd aan de RB19. Zo ook dit weekend in Oostenrijk. Max en Checo zullen namelijk met een licht gewijzigde achterwielophanging de Red Bull Ring opgaan. Het oppervlak van de onderste wishbone is namelijk 'subtiel gewijzigd', zo beschrijft de Oostenrijkse renstal de wijziging. Verklarend wat het doel is van de update, legt het Red Bull-team uit dat het de bedoeling is dat de achtervleugel voor stabielere luchtstromen zorgt. Men benadrukt echter nogmaals dat het een minimale update is. "De technische regels zijn op dat vlak erg streng en staan geen uitgebreide eigen designs toe, dus daarom zijn de wijzigingen minimaal en alleen aan het oppervlak."
En de rest?
Zoals standaard voor elk F1-weekend delen de teams welke updates ze hebben meegenomen. McLaren (alleen voor Norris) en Ferrari (voor beide coureurs) hebben een aantal nieuwe onderdelen meegenomen. Vooral de update van McLaren is groot. Men heeft de filosofie omgegooid en de auto lijkt nu veel op de auto's van enkele concurrenten, zoals Mercedes, Alpine, Red Bull, Aston Martin en Ferrari.
Bekijk hier de updates van Ferrari en McLaren
AlphaTauri, Haas en Williams
Mercedes, Alpine, Aston Martin en Alfa Romeo hebben geen nieuwe updates meegenomen naar Oostenrijk, maar de drie nog niet besproken teams wel. Haas heeft namelijk een nieuwe neus, maar het is niet per se een update. Als reden geeft het Amerikaanse team 'betrouwbaarheid' op. Men wijst erop dat het gaat om een nieuwe 'pitot installation'. Dat is een fundamenteel instrument voor het werk in de windtunnel en waarmee aerodynamische parameters kunnen worden verzameld op een F1-bolide. Het gaat om de apparatuur waarmee data wordt verzameld. Het lijkt erop dat Haas de data die het verzameld heeft misschien niet helemaal vertrouwt. Men heeft er naar eigen zeggen in ieder geval voor gekozen om 'de algehele kwaliteit te verbeteren door middel van instrumenten van de nieuwste generatie te installeren'. Zo hoopt men de auto, die in de race veel last heeft van hoge bandenslijtage, beter te begrijpen. In de onderstaande video legt Haas de update uit. Het artikel gaat daaronder verder.
1674721633699864578
Just a minor update for us in Austria for this sprint weekend, with a new pitot tube on the #VF23 Dom Haines explains all 👇 #HaasF1 #AustrianGP pic.twitter.com/vQQDYI5LQ1 — MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) June 30, 2023
Ook Nyck de Vries en Yuki Tsunoda krijgen wat nieuws mee van hun team. Een nieuwe achtervleugel en een nieuwe beam wing (de horizontale vleugels onder de achtervleugel, tussen de banden). Zo moet de achterkant van de auto efficiënter worden, hoopt het team. Verder heeft het AlphaTauri-team ook gewijzigde 'kieuwen', zogeheten cooling louvres, die voor een betere koeling moeten zorgen op de Red Bull Ring. Williams heeft tot slot wat minimale wijzigingen doorgevoerd, nadat het in Canada nog een enorme update introduceerde. Het gaat om een kleine tweak aan de buitenste floor fence en brake ducts aan de voorkant van de wagen.
Meest gelezen