Menig mond viel open toen de Red Bull RB19 voor het eerst haar DRS-systemen opende op de lange rechte stukken in de Formule 1. Ineens 'vloog' de auto naar een extreem hoge topsnelheid, vaak zo'n 20 kilometer per uur hoger dan de concurrenten. De oorzaak? Een kleinere beam wing (het onderdeel onder de achtervleugel), waardoor als de achtervleugel ook openklapt, er ineens bijna geen drag meer is aan de achterkant van de auto. Technisch specialist Paolo Filisetti kon voor RacingNews365 eerder al uitleggen waarom Red Bull vliegt op de rechte stukken en noemt het een prachtige innovatie van de bolide. Pierre Wache, Technisch directeur van Red Bull, begrijpt echter niet dat de volgens hem relatief makkelijke ontwikkeling nog niet is overgenomen door andere teams. "Ik vind het raar dat iedereen er nog steeds over praat, twee jaar nadat we het hebben geintroduceerd", zegt hij bij Autosport. "We hebben honderden tests gedaan voor de FIA om te kijken of het geen 'trucje' was of iets dergelijks en zelfs nu zegt men nog niet te begrijpen hoe we dit op de circuits doen. Op de circuits met veel downforce verdwijnt het voordeel dan weer wel." "Toch snapt niemand het en dat is voor ons eigenlijk een grote verrassing", aldus de Red Bull-prominent.
Meest gelezen