Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Red Bull verklaart teamorder voor Verstappen: "Dat had extreem pijnlijk kunnen zijn"

Max Verstappen reed tijdens de Grand Prix van Spanje van begin tot eind comfortabel op de eerste plek. Tegen het einde van de race nam de Nederlander wel een risico wat betreft een mogelijke straf.

Tijdens de start wist Max Verstappen de Ferrari van Carlos Sainz achter zich te houden en daarna ging hij er aan de horizon vandoor. Hij won uiteindelijk zijn veertigste race, maar niet geheel zonder risico.

Track limits bleken Verstappen's grote vijand

Max kreeg richting het slot van de Spaanse GP een zwart-witte vlag voor track limits, hij had deze al drie keer overschreden. Bij de vierde keer volgt een straf van vijf seconden, de keer erna zelfs tien seconden. Bij bocht vijf en bocht tien moest de kampioenschapsleider extra opletten, dat waren immers de bochten waar hij de limiet van de baan overschreed.

Dit weerhield hem niet van het idee om de snelste raceronde te rijden. De Nederlander vroeg richting het einde van de race aan zijn team wat de snelste ronde was. "Je hebt al een waarschuwing, dus doe maar niet", werd vanuit het team voorgesteld. Een ronde later pakte Max toch de snelste raceronde af van zijn teamgenoot Sergio Perez. "En nu graag binnen de lijnen de auto naar huis rijden Max", reageerde het team op zijn actie.

"Hun relatie is vergelijkbaar met een getrouwd, oud stel"

De Red Bull-coureur had op dat moment een voorsprong van achttien seconden op Lewis Hamilton. Hij had de eerste straf voor track limits (vijf seconden) in ieder geval makkelijk kunnen hebben.

De vraag is of zijn team deze actie van Verstappen kon waarderen. Teambaas Christian Horner reageert bij Sky Sports F1: "De relatie van Max met zijn engineer is vergelijkbaar met die van een getrouwd, oud stel. Je hoort ze discussiëren over de radio, bijna net als alsof ze ruzie aan het maken zijn over welke TV-zender ze gaan kijken", reageert Horner op het voorval.

Dan slaat hij weer de serieuze toon aan: "Max had al drie keer de track limits overschreden en de vierde keer is een straf. Als er dan een safety car of zoiets was geweest, was dat extreem pijnlijk. Dus de engineers van Max hadden zoiets van 'neem maar geen risico.' Breng de auto naar huis binnen de lijnen. Maar ik denk niet dat hij doorhad dat hij de limieten overschreed. Hij wilde gewoon dat extra punt voor de snelste raceronde."

Toch kan de Nederlander nog wel een gesprekje met zijn teambaas verwachten: "Hij weet natuurlijk dat we het hierover gaan hebben. Maar alles wat we kunnen doen is hem de informatie geven. Hij kiest ervoor wat hij met deze informatie gaat doen."

Ook interessant:

Verstappen degradeert concurrentie tot veldvulling

Natuurlijk, het was een onemanshow van Verstappen, maar dat betekent niet dat er niks te bespreken valt over bijvoorbeeld Ferrari en Mercedes. Integendeel! Coronel, Dimmers en Mosterdijk doen het volop!

Formule 1 GP Spanje 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
FIA geeft uitleg over cruciaal safety car-moment met Norris in Miami