Bij de shakedown én tijdens de eerste testdag waren er veel vraagtekens rond Red Bull Racing. De Red Bull RB21 zag er namelijk voor een zeer groot deel hetzelfde uit als haar voorganger. Inmiddels weten we dat er ook bij de renstal uit Milton Keynes flink wordt doorontwikkeld, zo was er op de derde testdag al een nieuwe voorvleugel te zien. Technisch directeur Pierre Waché gaat in op de aanpassingen voor komend jaar.
"Hoe de auto er aan de buitenkant uitziet, is vergelijkbaar met vorig jaar. Het is dus vergelijkbaar, maar niet identiek. Maar verder is de hele auto veranderd. We hebben ons vooral gericht op de karakteristieken van de auto, met onder meer de aerodynamica en de ophanging, om de coureurs een beter gevoel te geven. Het moet ook de pijnpunten van vorig jaar wegnemen. De auto is echt wel anders en we moeten zien of dat zich uitbetaalt of niet", zo wordt Waché geciteerd door Motorsport.com.
Vervolgens erkent de Fransman min of meer dat de auto van 2024 te extreem was. "De 2024-auto had potentie, maar was complex om te gebruiken en ook verraderlijk in lastige omstandigheden. De auto was erg scherp en door die karakteristieken konden coureurs de auto niet in alle omstandigheden goed gebruiken. Voor dit jaar hebben we de potentie misschien een beetje verlaagd, maar moeten de coureurs de auto wel beter kunnen gebruiken. Als je een coureur zoals Max Verstappen hebt, dan kun je het window verkleinen en races winnen, maar misschien zijn we daarin te ver gegaan. Daardoor hebben we onze visie aangepast. Niet helemaal, maar wel een beetje."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
NoNonsenseHiTechF1
Wache begint te irriteren en heeft zo te zien en zo te horen geen grip op zijn werk, beangstigend voor een team .
Chiu
Krijg van alle negatieve berichten aangaande de nieuwe bolide van Max langzaam het idee dat ze met alle veranderingen niet veel zijn opgeschoten. Daarbij als je Wache hoort praten krijg ik het idee dat hij meer steunt op de capaciteiten van Max dan op de capaciteiten van de RB21. Hoop dat ik hierin abuis heb maar anders zou het wel eens een onoverkomelijke hobbel gaan worden die Max ook niet kan oplossen. Ze zijn te overmoedig geweest om “fouten” uit 2024 te herstellen wat voor een groot percentage helaas niet is gelukt . En hebben mogelijk meer verprutst dan goed voor de bolide is denk ik…..
Dit bericht is aangepast op:
Martin Mortel
En dan drijf je Max in de armen van Newey. Daar is volgens mij geen al te grote duw voor nodig als Waché het niet kan brengen.
R555TNT
Wache heeft jarenlang samen met Newey gewerkt en is echt geen domoor. Door Newey zijn ze uitgekomen op een vrij nerveuze auto altijd, omdat Max er goed mee om kon gaan, en ging toen niet tekort aan rondetijd, dat heeft Newey en Wache uiteindelijk te ver doorgezet met RB20. Komt wel goed. We denken allemaal misschien dat Wache de oorzaak van het probleem is maar is in heel groot gedeelte door Newey onstaan, laten we dat wel herinneren. En dat is moeilijk opeens om te draaien naar een makkelijker te besturen auto met nog steeds goede rondetijden.
Broodkogel
Ik denk daar iets anders over door het wegvallen van Newey kan juist de auto niet op juiste manier door ontwikkeld worden. Kijk Wache is geen doetje maar je hebt elkaar soms wel nodig en dat is niet meer zo. Ik denk dat RedBull dat een beetje onderschat heeft. Ik blijf het zonde vinden. Teamwork is zo belangrijk hè? En een belangrijke schakel er tussen weg halen maakt soms een wereld van verschil
Racetrack
Leuk hoe de zin in de titel afbreekt. | Red Bull verlaagt potentie RB21 | Verstappen: "Misschien zijn we te ver | gegaan"
Chicane
Nooit gehoord van sandbaggen mensen?
MonsterEnergie
Haha. Alle pers zegt dat max het wel weer gaat fixen, Helmut Marko zegt dat er niks aan de hand en dat ze er goed voor staan... Max zelf lijkt weinig vertrouwen te hebben. Gaan ze nu weer niet naar Max zn feedback luisteren? Gaat vader Jos het wéér zat worden met Horner? Lijkt wel een soap daar bij dat Redbull.... This episode.... Max stil struggles with the car but nobody is listening to him.....
Dit bericht is aangepast op: