Na het onderzoek dat de FIA had gedaan naar vermeende illegale praktijken van Ferrari - het team zou hebben gesjoemeld met het monitoren van de fuel-flow - trof de FIA een schikking met de Scuderia. De overige niet-Ferrari-aangedreven teams eisten openheid van zaken en de toon werd steeds grimmiger, maar opeens trok Mercedes zijn keutel in, dat terwijl dat team in eerste instantie iedereen optrommelde voor een gezamenlijk protest. Red Bull-kopstukken Christian Horner en Helmut Marko laten het er niet bij zitten: "Dit alles laat wel een hele bittere nasmaak achter", aldus de Britse teambaas van Max Verstappen ten overstaan van Auto, Motor und Sport . "Voor ons (Red Bull, red.) gaat het om veel geld. Het scheelt maar liefst 20 miljoen dollar of je tweede of derde wordt in het WK. Bovendien hebben onze werknemers nog extra bonussen te goed als we recht zouden hebben op die tweede plaats. We kunnen het er dan ook niet bij laten zitten." Voor Red Bull valt er dus nog wat te halen, maar voor Mercedes viel er al niets meer te winnen, anders dan gerechtigheid. Het team won immers al beide wereldtitels en daarmee de enige prijzen die echt tellen. Volgens de Duitse publicatie kreeg Mercedes dan ook van hogerhand te horen dat ze de strijdbijl moesten begraven, omdat grote autosportfabrikanten 'elkaar nu eenmaal niet openlijk aan horen te vallen'. Of er ooit helderheid wordt gegeven is zeer de vraag. Sportief gezien zou dat netjes zijn van Ferrari en de FIA, maar reglementair zijn ze nergens toe verplicht. De FIA kan sowieso niet handelen zonder de uitdrukkelijke toestemming van Ferrari. Het corona-monster heeft de Formule 1 volledig in haar greep. Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken de gevolgen voor de autosport.
Meest gelezen