Max Verstappen had het tijdens de Spaanse Grand Prix even niet meer toen hij zijn DRS naar eigen zeggen vijftig keer probeerde de activeren, maar dit keer op keer niet wilde lukken, waardoor hij niet voorbij kwam aan de Mercedes-bolide van George Russell. Uiteindelijk zag Red Bull zich zelfs genoodzaakt om de strategie van de regerend wereldkampioen te veranderen, waardoor hij uiteindelijk toch nog voor de overwinning kon gaan. Het was niet de eerste keer dat het team problemen heeft met het DRS-systeem. Vorig jaar, toen de auto's nog totaal anders waren, kampten de twee Red Bull-coureurs ook regelmatig met problemen. Tot afgelopen weekend was daar dit jaar nog geen sprake van, maar op zowel zaterdag als zondag had Verstappen er plots wel last van.
Nieuwe onderdelen té licht?
Na afloop van de race vertelt Helmut Marko over de problemen en denkt hij wel te weten wat de indirecte oorzaak is van het euvel: de nieuwe Red Bull-updates, die vooral waren gericht op het besparen van gewicht. "De volgende keer moeten we het een wat minder stressvolle race maken!", begint Helmut lachend. "We gingen er vanuit dat we het probleem na de kwalificatie hadden opgelost en gecorrigeerd, maar dat was duidelijk niet het geval", zegt de Red Bull-adviseur bij het Oostenrijkse ORF . "Als je zwaar bent, dan moet je onderdelen lichter maken. Daar hebben we een limiet overschreden. Dan buigen onderdelen door of hebben deze niet meer de goede stijfheid. Het is net koorddansen."
Red Bull te ambitieus
Christian Horner vermoedt eveneens dat de nieuwe updates de oorzaak waren van de problemen aan de auto van Verstappen, zo vertelt hij in gesprek met onder meer RacingNews365 . "We moeten het nog in detail analyseren, maar we jagen op elke mogelijke milliseconde aan meer performance. Het gewicht is daarin een factor. Misschien zijn we daar een beetje te ambitieus geweest", erkent de Brit. "Nu gaan we op zoek naar de exacte oorzaak, want we moeten het precies gaan begrijpen. We dachten dat het probleem na de kwalificatie was opgelost, maar deze oplossing bleek niet betrouwbaar te zijn voor de race", aldus de leidsman van Red Bull.
Meest gelezen