De teams zitten niet stil voorafgaand aan de Grand Prix van België, want voor een aantal coureurs zijn de nodige onderdelen gewisseld. Zo zullen Lewis Hamilton, Kimi Antonelli en Fernando Alonso vanuit de pitstraat starten na het wisselen van verschillende motoronderdelen, en voegt Carlos Sainz zich ook bij dat lijstje na de nodige mechanische en aerodynamische aanpassingen.
Maar die vier heren blijken niet de enige te zijn die aanpassingen door hebben gevoerd voorafgaand aan de race, want ook Max Verstappen gaat met nieuwe onderdelen van start op het circuit van Spa-Francorchamps. Het enige verschil met Hamilton, Antonelli en Alonso is dat Verstappen terug wisselt naar oude onderdelen, die hij eerder dus al gebruikt heeft.
Het gaat in dit geval om meerdere motoronderdelen: de interne verbrandingsmotor, de turbo en de MGU-H en MGU-K. In een seizoen heeft iedere coureur een zogenoemde pool waarin deze onderdelen ieder vier keer voor mogen komen. Als er een vijfde van één van de onderdelen toe wordt gevoegd aan die pool, staat daar een gridstraf tegenover. Echter is het ook toegestaan om eerder gebruikte onderdelen uit die toegestane pool nog een keer te gebruiken, wat Verstappen dus heeft gedaan. Daarom krijgt de Nederlander geen straf, en de andere drie heren dus wel.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!