Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull verwacht succesvolle samenwerking tussen Toro Rosso en Honda

Het opleidingsteam van Red Bull Racing wisselt de laatste jaren met enige regelmaat van motorfabrikant. In het nieuwe Formule 1 seizoen gaat Toro Rosso samen met Honda op jacht naar goede resultaten.

Na drie moeizame jaren kwam er dan toch een einde aan het huwelijk tussen McLaren en Honda. Doordat Honda graag actief wilde blijven in de Formule 1 moest het op zoek naar een nieuw team. Met het oog op de toekomst 'hapte' Red Bull toe en besloot om het opleidingsteam in 2018 te laten racen met een krachtbron van de Japanse motorleverancier. Vooral in 2017 blonk Honda bepaald niet uit in betrouwbaarheid, toch verwacht teambaas Franz Tost dat Toro Rosso niet hetzelfde gaat overkomen als McLaren. Aan Speedweek doet Tost alvast een boekje open over de nieuwe samenwerking. "Voor het eerst in de geschiedenis van Toro Rosso werken we exclusief samen met een motorfabrikant. We zijn dan ook nauw bij het hele project betrokken. Dat was in het verleden wel anders, toen hadden we daar geen rol in."

Volgens McLaren waren de onderlinge verschillen te groot waardoor de samenwerking met Honda bepaald niet vlekkeloos verliep. Tost verwacht dergelijke problemen niet en ziet het juist als een uitdaging. "We weten allemaal dat Japan zijn eigen cultuur heeft. Het is dan ook een enorme uitdaging om dat met onze cultuur te synchroniseren. We zijn ervan overtuigd dat dit goed gaat uitpakken." "Er zitten ook zeker voordelen aan de verschillende culturen, zoals bijvoorbeeld het tijdverschil. Als onze technische mensen 's middags een mail sturen naar de mensen in Japan, dan hebben ze de volgende ochtend een antwoord. Wat wil je nog meer?" Tost ziet daarnaast nog een voordeel aan de nieuwe samenwerking. "Samenwerken met zo'n gerenommeerd bedrijf zorgt vast en zeker voor meer fans voor Toro Rosso. Daarnaast helpt het ons vast ook bij het vinden van nieuwe sponsors."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"