Het Duitse Auto, Motor und Sport schrijft dat Red Bull bij de FIA heeft aangeklopt bij de FIA om opheldering te vragen over de intercooler van Mercedes. Red Bull zou, samen met Ferrari overigens, tot de conclusie zijn gekomen dat daar de performancewinst op de rechte stukken sinds de Grand Prix van Groot-Brittannië mee te maken heeft. Tussen de turbo en de verbrandingsmotor zit een intercooler. Deze heeft als doel de warme, gecomprimeerde lucht uit de turbo terug te koelen, aangezien in koelere lucht meer zuurstof aanwezig is, wat dus beter is voor de verbranding. Normaal gesproken wordt die lucht terug gekoeld tot de omgevingstemperatuur. Red Bull en Ferrari vermoeden nu dat Mercedes de lucht nog verder weet af te koelen. Dat levert men name in de eerste fase van acceleratie winst op van zo'n 20pk, waardoor het valt te verklaren dat men aan het begin van de rechte stukken winst boekt, maar niet per se sneller is aan het eind van die rechte stukken. Dat koelen tot onder de omgevingstemperatuur zou op zich niet verboden zijn, want de reglementen schrijven voor dat de minimumtemperatuur 10 graden Celsius moet zijn, maar men plaats vraagtekens bij de manier waarop Mercedes het voor elkaar krijgt de temperatuur nóg verder naar beneden te krijgen en of de sensoren die het een en ander moeten meten wel op de logische plaatsen zijn bevestigd om reële waarden te meten. Red Bull vermoedt dat die sensoren op een plaats zitten waar de temperaturen sowieso boven de minimumtemperatuur zitten. RacingNews365 heeft Red Bull om een reactie gevraagd.
Meest gelezen