Max Verstappen moest een wereldstart maken en deed dat ook. Vanaf de zevende positie stoof hij direct door naar de vierde plaats. Helemaal ongeschonden kwam hij niet door de eerste ronde. "Max had een zeer, zeer goede start. Helaas raakte zijn voorvleugel in het gedrang wat beschadigd. Het was niets ernstigs", vertelde Helmut Marko bij Servus TV. De endplate van de voorvleugel was beschadigd, waarna het team Verstappen vertelde dat hij niet teveel over de kerbstones moest rijden. Verstappen herstelde de schade van zijn grid penalty binnen enkele ronden, maar vroeg wel iets meer van zijn banden dan onder normale omstandigheden: "Ze sleten wat sneller toen hij zijn concurrenten inhaalde tijdens de eerste stint." "We zagen dat als Max aanviel, Hamilton counterde. Daarop besloten we om het gat tot het einde van de race zo te houden, zodat Max de snelste rondetijd zou kunnen rijden."
Red Bull kende bandenstress
"Checo had de pech dat er een Virtuele Safety Car-periode kwam, anders had hij Fernando Alonso nog wel gepakt. Dit was het maximale op het gebied van schadebeperking voor het team", concludeert Marko. Valtteri Bottas en beide Williams-coureurs liepen een lekke band op. Marko erkent dat Red Bull, dat twee reguliere stops deed, hier ook bang voor was. "Of ik stress heb gehad? We hebben in bepaalde situaties niet één of twee ronden langer kunnen rijden, zonder dat het risico niet te overzien was."
Meest gelezen