Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull: 'We hebben meer vermogen nodig tijdens kwalificaties'

Het Formule 1 team van Red Bull boekt progressie, maar ziet zichzelf bijna iedere zaterdag weer op de plaatsen vijf en zes staan. Hoe mooi het weekend ook begint, tijdens de kwalificatie komt het team vermogen tekort. Hierdoor zijn Max Verstappen en Daniel Ricciardo bijna altijd veroordeeld tot de derde startrij.

Mercedes en Ferrari hebben een setting op hun motor waarbij ze tijdens de kwalificatie, of cruciale momenten in de race, de motor vol vermogen kunnen geven. Inmiddels is dit omgedoopt tot een powerboost door de volgers van de F1. In feite is het niets meer dan een setting waarbij alles uit de motor wordt gehaald. Deze kan slechts een paar rondjes gebruikt worden omdat de belasting voor de motor veel te groot is. Juist deze setting zorgt ervoor dat, met name Mercedes, tijdens de beslissende rondjes van de kwalificatie het verschil kan maken. Het gat tussen Verstappen en de concurrentie is dan ineens veel groter is. In Hongarije was dit ook weer zichtbaar. De Nederlander ging als tweede door naar Q2 met slechts 0,022 achterstand en ging als derde door naar de beslissende Q2. Uiteindelijk moest Verstappen een halve seconde toegeven en eindigde hij op de vijfde positie. Teambaas Christian Horner hoopt op meer vermogen van Renault, maar durft na eerdere confrontaties met de motorleverancier geen beloftes meer te doen. " Je kon tijdens de kwalificatie zien dat Max tweede snelste was in Q1 en Q1, maar in de laatste fase van de kwalificatie heb je net dat beetje extra vermogen nodig," laat hij Autosport.com weten.

Dit seizoen lijkt er voor Red Bull geen upgrade van Renault meer in te zitten, waarbij een powerboost aanwezig is. De grote stap moet in 2018 komen, maar Horner houdt zich op de vlakte. " Je moet die vraag stellen aan Renault om te begrijpen wat hun gedachten zijn betreffende de motor en de introductie van verbeteringen." Bij de thuis Grand Prix van Max Verstappen op het snelle circuit van Spa-Francorchamps verwacht Horner dan ook geen wonderen. " Zaterdag wordt weer lastig. Ik zie ons gewoon weer vijfde en zesde starten, waarbij we sneller zijn op de zondag. Het mooie aan Spa is dat je er in kan halen. Daarbij wel de vraag aan Horner: Hoe vaak heeft een Red Bull dit jaar een Mercedes of Ferrari ingehaald?

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'