Als de laatste wedstrijd van het seizoen is afgelopen en alles ingepakt is stopt het seizoen voor de coureurs en de fans, maar voor de mensen achter de schermen gaat het 'gewoon' door. Voor hen begint de drukste periode van het jaar, waarin ze zich in het zweet moeten werken om de RB14 op te leveren. Het eerste ontwerp van de nieuwe auto is er al ongeveer een jaar voordat de auto zijn eerste meters rijdt over het asfalt. Dit ontwerp is gebaseerd op de data van de huidige wagen en op de voorlopige regelgeving van het nieuwe seizoen. Gedurende het jaar wordt het ontwerp continu aangepast. Op papier wordt het ontwerp daardoor steeds beter, maar het moet in de praktijk ook nog uitvoerbaar zijn. Daarom wordt ergens in oktober, als de regelgeving voor het nieuwe seizoen ook definitief is, het ontwerp, dat op papier bloedsnel is, overgedragen aan de ontwerpers die de bolide daadwerkelijk gaan realiseren.
De realisatie van een nieuwe bolide is een echte teamprestatie. Van ontwerp tot bouwen, alle teams moeten op de toppen van hun kunnen zijn om de beste auto te bouwen. Uiteindelijk wordt er veel getest in de simulator, de windtunnel en wordt er veel data geanalyseerd. Daar komt een definitief ontwerp uit, dat vaak op het laatste moment pas gerealiseerd wordt. Of al dat analyseren en testen zijn vruchten afwerpt wordt pas duidelijk als de RB14 zijn eerste rondjes over het circuit rijdt, eind februari. Al het ontwerpen, analyseren en testen ten spijt: uiteindelijk weet je pas of de auto snel genoeg is als de eerste ronden van het nieuwe seizoen worden gereden. Er gaat dan ook maar één hoopvolle gedachte als rode draad door de voorbereiding van Red Bull: "Laat dit alsjeblieft een goede auto zijn!"
Meest gelezen