Buigen de voorvleugels van, voornamelijk, McLaren en Mercedes nu te veel door of niet. Het blijft een vraag die speelt in de Formule 1-paddock en die zelfs al tot nieuwe testmethodes leiden tijdens de Grand Prix van België. In Spa werd met speciale camera's gecheckt of bepaalde teams niet te veel beweging hadden in hun voorvleugels, al zijn de resultaten daarvan (nog) niet bekend.
Ook na de Grand Prix van Italië blijft het een hot topic in de Formule 1-wereld. De teambaas van Red Bull, Christian Horner, is van mening dat er iets niet klopt aan de regelgeving. "Ik denk dat de regels duidelijk zijn en het dus een probleem is van de FIA," zo vertelt Horner in gesprek met onder andere RacingNews365. "Dus er zijn testen waar ze (McLaren en Mercedes red.) blijkbaar voor slagen. Maar dan moeten we gaan kijken naar hoe het in de regels staat."
Om zijn punt sterker te maken grijpt Horner terug op een wijziging uit 2021. Toen moest Red Bull hals over kop haar voorvleugel aanpassen na een wijziging in het regelement: "Ik bedoel, als je terugdenkt aan 2021, toen kwam er een wijziging in de regels omtrent voorvleugels. Ook al slaagden onze vleugels voor de test, ze maakten gebruik van luchtelasticiteit. Dus het is een kwestie voor de FIA. We laten het dus aan hen over en vertrouwen erop dat zij het oplossen."
Toch laat Horner de deur wel op een kier om zelf ook een bewegende voorvleugel te introduceren. Want als het mag, waarom niet: "Als het geaccepteerd wordt, moet je ook die route bewandelen."
Ook interessant:
Red Bull werkte een dramatische Grand Prix van Italië af, met felle kritiek van Max Verstappen tot gevolg. Maar wat is er toch allemaal aan de hand bij de renstal uit Milton Keynes? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!