Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull wijst zwakke plek van nieuwe auto Verstappen aan

Als er één ding was waar we Max Verstappen veel over hoorden klagen in 2024, waren het wel de balansproblemen in de Red Bull RB20. Technisch directeur Pierre Waché geeft dan ook aan dat de balansproblemen het allergrootste verbeterpunt zijn, al stelt hij ook dat de problemen op stratencircuits nog zullen blijven bestaan.

Verstappen Qatar race
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Balansproblemen domineerden een groot deel van het jaar voor Max Verstappen bij Red Bull Racing. De Nederlander wist de problemen in het begin van het jaar nog aardig te verdoezelen, maar vlak voor de zomer werden ze alleen maar groter en was het ook duidelijk op de baan te zien. Desondanks wist Verstappen zijn marge in de WK-stand telkens wat te vergroten.

Ongetwijfeld de slechtste race van het jaar was die in Monza, waar Verstappen in zijn Red Bull niet vooruit te branden was. P6 was, ondanks alles, nog een redelijk resultaat. Later in het jaar ging het, vooral door een grotere update in Austin, wat beter met de balans. Pierre Waché ziet dat de balansproblemen het grootste verbeterpunt voor komend jaar is.

"Het is duidelijk dat de balansproblemen het allergrootste punt voor ons zijn. Als je een balansprobleem hebt, dan probeer je de auto op een bepaald moment zo af te stellen om het balansprobleem tegen te gaan. Maar als je de hele afstelling baseert op het tegengaan van een balansprobleem, dan creëer je nog meer problemen. Daarbij moet je denken aan bandenslijtage, ongemakken over de hobbels en problemen met het rijcomfort", zo vertelt Waché in gesprek met Motorsport.com.

"Het is een sneeuwbaleffect. Als je naar de tractie kijkt, terwijl het echte probleem bij het ingaan van de bocht ligt, dan heeft het eigenlijk geen zin om naar de tractie te kijken. In dat geval moet je jezelf eerst focussen op het ingaan van de bocht, dus op de diepere oorzaak." Daarbij geldt hetzelfde voor de auto van 2025. "Het betekent niet dat we ons niet zullen focussen op de rest, begrijp me niet verkeerd, maar we moesten ons eerst richten op de balansproblemen."

Daarbij geeft de technisch directeur van Red Bull aan dat het team uit Milton Keynes nog steeds kwetsbaar zal zijn op stratencircuits, waarbij wordt gedoeld op het gedrag van de auto over de hobbels, op de kerbstones en in de langzame bochten. "Die dingen zullen er nog steeds zijn. We proberen ook die dingen te verbeteren, al begint al het begrip bij het balansprobleem en de setup die is gebruikt om dat te corrigeren."

Wat verdient Max Verstappen in de Formule 1? Bekijk hier alle salarissen van de F1-coureurs in 2025!

Salarissen F1-coureurs 2025

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking 'Red Bull versterkt team rond Verstappen en Lawson'