In eenentwintig Grand Prix versleten Pierre Gasly en Brendon Hartley liefst acht motoren, turbo's en MGU-H's van Honda. Vijf meer dan het maximum van drie stuks dat is toegestaan tijdens een seizoen. Het was een methode die Honda in staat stelde om frequenter updates toe te passen.
Nu Honda ook het topteam van Red Bull van motoren voorziet, worden er andere eisen gesteld. Het team van Max Verstappen zal het niet accepteren dat het om de paar races tegen forse gridstraffen aanloopt. Cyril Abiteboul van Renault is er daarom van overtuigd dat de ontwikkelingssnelheid van de Japanse motorleverancier af gaat nemen. "Dat is een natuurlijk proces. Bij Toro Rosso interesseerde het niemand als er een gridstraf was, maar bij Red Bull zal het voor wrijving zorgen. Dat zal de ontwikkeling ook afremmen", laat Abiteboul aan Motorsport-Total weten. "Als Honda zich aan het reglement wil houden dan hebben ze gedurende het seizoen maar twee of drie kansen om een upgrade te introduceren." Abiteboul gaat daarbij voorbij aan het feit dat het team van Toro Rosso in 2019 ook weer als proefkonijn fungeert voor Red Bull. Honda kan via het zusterteam alsnog meer updates proberen, waar Verstappen en Gasly later in het seizoen van kunnen profiteren.
Meest gelezen