Red Bull Racing ontwikkelt voor 2026 voor het eerst in de geschiedenis van het team een eigen motor. Het team uit Milton Keynes krijgt daarbij ondersteuning vanuit Ford, maar het is een grote duik in het diepe. Het is dan ook de vraag wat de prestaties van de Oostenrijke renstal zullen gaan doen, ook met de grote reglementswijzigingen die eraan zitten te komen.
Red Bull-teambaas Christian Horner vertelt over het project tegenover een selecte groep media, waaronder RacingNews365. "26 is een reset voor iedereen", zo zegt Horner, toen hem werd gevraagd of de aanstaande herziening van de reglementen een stap in het onbekende was. "Natuurlijk zijn er voor ons enorme risico's verbonden aan het introduceren van onze eigen krachtbronnen."
"Maar de integratie tussen de twee werelden heeft ook voordelen. Behalve Ferrari zijn wij het enige team dat alles op één campus onder één dak heeft. En we zien nu al de synergie tussen motorengineers, en ontwerpers en chassisontwerpers."
Horner vergelijkt de Red Bull PowerTrains-organisatie (RBPT) met een startend bedrijf, iets waar hij duidelijk niet gemakzuchtig over mag zijn. Desalniettemin blijft Horner ervan overtuigd dat zijn team over al het personeel en middelen beschikt die nodig zijn om te slagen, vanaf het begin van het nieuwe F1-tijdperk.
"Natuurlijk moet je de uitdaging niet onderschatten om het als startend bedrijf met een schone lei op te nemen tegen Mercedes en Ferrari en de andere betrokken fabrikanten", aldus de Brit. "Maar we weten zeker dat we een geweldige groep mensen hebben samengesteld. We hebben fantastische faciliteiten en (het opnemen tegen Mercedes en Ferrari, red.) moet natuurlijk het doel zijn. Voor we het weten is het 2026, maar we denken dat we er goed voor staan."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!