Het zijn niet de weken van Red Bull. Na een uitstekende seizoenstart, met zeven overwinningen in de eerste tien races, is de vorm van het team compleet ingestort. De race in Monza was voorlopig het dieptepunt. Het team van Max Verstappen kwam er geen moment aan te pas en moest lijdzaam toezien hoe de concurrentie wederom punten inliep. Teambaas Christian Horner snapt niet hoe het kan dat zijn team ineens zo veel prestatie mist.
"Ik denk dat op een circuit met weinig downforce, en dit type circuit in het bijzonder, naar voren kwam dat zelfs Max met zijn talent, niet in staat was om iets te doen," aldus de Britse teambaas van Red Bull, "Je zag wel flitsen, zoals in Q2. Zodra de balans iets beter was, kwam de rondetijd er."
Toch was er in Q3 een groot probleem bij Max Verstappen. Op nieuwere banden ging Verstappen niet sneller, maar juist langzamer. Iets wat Horner maar niet kan verklaren: "Theoretisch gezien zou het gebruik van nieuwe banden altijd sneller moeten zijn dan oude banden, maar wij werden vier tienden langzamer. Die 'swing' was erg sterk en dat is iets wat we zeker nog niet eerder hebben meegemaakt."
Toch wil Horner niet panikeren. Volgens hem kan het ook zomaar weer de andere kant op slaan: "Het feit dat het zo snel de ene kant op kan schommelen, zorgt er ook voor dat het snel de andere kant op kan schommelen. Dus dat is waar we ons aan vasthouden."
Ook interessant:
Red Bull werkte een dramatische Grand Prix van Italië af, met felle kritiek van Max Verstappen tot gevolg. Maar wat is er toch allemaal aan de hand bij de renstal uit Milton Keynes? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!