Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Regen kan alles op zijn kop zetten in België: "Dat is onze grootste zorg"

Aankomend weekend wordt er veel, heel veel regen voorspeld op en rond Spa-Francorchamps. Het kan wel eens voor spectaculaire schommelingen zorgen.

Aankomend weekend wordt er geracet in Spa-Francorchamps. Kijkend naar de weersvoorspellingen, staat de teams een grote uitdaging te wachten. Na de recente gebeurtenissen, met onder meer het tragische ongeval met Dilano van 't Hoff, is het ten eerste natuurlijk van groot belang dat het veilig genoeg is om te racen. Mocht dat zo zijn, dan kan het wel eens een weekend worden waar de beste coureurs in plaats van de beste auto's boven komen drijven. Zeker aangezien het geen normaal weekend is. Nee, er wordt op zaterdag een sprintrace verreden. Dat betekent dat de coureurs op vrijdag een training rijden alvorens de kwalificatie begint en er dus al heel snel niet meer aan de afstelling van wagens gesleuteld mag worden. De kwalificatie, sprintkwalificatie, sprintrace en de hoofdrace moeten dan met (nagenoeg) dezelfde afstelling worden verreden. Tot overmaat van ramp zijn er zeer recent nieuwe banden geïntroduceerd in de Formule 1, dus ook op dat vlak zijn er nog heel wat vraagtekens. Het is het eerste sprintweekend dat wordt verreden met de nieuwe banden. Mocht het op vrijdag regenen tijdens VT1, dan gaan de twintig coureurs en de tien teams nagenoeg blind de kwalificatie in.

Natte eerste training?

Tom McCullough, Performance Director van Aston Martin vertelt dat aan onder meer RacingNews365 . Dat zou het grootste probleem zijn wat de teams dit weekend tegen kunnen komen. "In Spa is onze grootste zorg een natte eerste training, wat door de jaren heen vaak is gebeurd. Dit jaar zijn we wat eerder in België, voor de zomerstop." "Daardoor word je heel afhankelijk van je simulaties. We zijn nog steeds aan het leren over de banden. Je gaat nu het weekend in en moet meteen knopen doorhakken over je set-up, je set-up met weinig of veel brandstof aan boord, en je set-up in de regen. Met slechts één sessie op een zeer uniek circuit." Met dat laatste doelt McCullough op het feit dat Spa-Francorchamps een circuit is met veel verschillende soorten bochten. Sector één en drie bestaan voornamelijk uit snelle bochten, maar in sector twee zijn er ook een aantal langzamere bochten. Het is daarom extra lastig om qua balans de juiste keuzes te maken. Vooralsnog wordt er inderdaad regen voorspeld tijdens de eerste en enige vrije training in België.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"