De eerste E-Prix van Valencia begon achter de safety car, omdat het regende en de baan nat was. Na een ronde verdween de MINI vooraan het veld en werden de vierentwintig coureurs, met Antonio Felix da Costa vooraan, Nyck de Vries op P7 en Robin Frijns op P14, losgelaten. Meteen in de eerste ronde ging het mis. Andre Lotteror deed een poging tot inhalen, maar verremde zich op de natte baan en tikte Sebastien Buemi hard uit de race. De twee reden ver vooraan het veld, waardoor Nyck de Vries kon profiteren en door kon stoten naar P4. De safety car kwam opnieuw op de baan, maar niet lang daarna werd het veld weer losgelaten. De Vries had de smaak te pakken en vocht zich knap voorbij Gunther en Lynn en lag plots tweede. Vooraan het veld lag nog steeds Da Costa, die zonder last te hebben van spray weg kon rijden. Check hieronder de dubbele inhaalactie van De Vries. Raceverslag gaat daaronder verder.
1385948249111076868
Bam! @nyckdevries knokt zich naar P2 💪 De Nederlander begon op P7 en maakt nu jacht op raceleider Da Costa! #ZiggoSportF1 #ValenciaEPrix pic.twitter.com/ZsCFGR1nLm — Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) April 24, 2021
De Nederlander had echter de smaak goed te pakken en toen de safety car niet veel later opnieuw de baan op kwam - Gunther verloor de controle en kwam vast te zitten het grind - verdween de voorsprong van De Vries als sneeuw voor de zon. Met nog twintig minuten + één ronde te gaan werden de overgebleven coureurs weer losgelaten en meteen voerde De Vries de druk op Da Costa op. De Portugees hield stand, mede doordat zijn Mercedes-rivaal ervoor koos om het rustig aan te doen en energie te besparen. De ene safety car periode was nog niet voorbij of de volgende was alweer begonnen. Mitch Evans en Sergio Sette Camara kwamen elkaar tegen op de baan, waardoor laats~tgenoemde stil kwam te staan. Met nog vijftien minuten op de klok mocht de MINI wederom het tempo bepalen. Op Da Costa na had iedereen al de twee verplichte Attack Modes gebruikt. Dat betekende dat hij nog vier minuten extra vermogen kon krijgen, maar tegelijkertijd ook dat hij van de racelijn af moest wijken om deze te activeren. Het devies voor De Vries was dan ook duidelijk: in zijn spoor blijven. Dat deed hij ook toen de safety car met nog tien minuten op de klok verdween, maar door een tactische zet van Da Costa kon hij De Vries voorblijven toen hij de Attack Mode pakte. Met nog vijf minuten te gaan kwam echter wéér de safety car op de baan... Achter De Vries was Frijns op dat moment ook bezig aan een ijzersterke opmars. Toen het veld met nog een enkele minuut op de klok voor de laatste keer vol gas mocht, lag hij namelijk op de vijfde plaats. Het slot van de race beloofde razend spannend, maar vooral heel bizar te worden. De Vries had nog een enkele procenten meer aan energie in zijn Mercedes-bolide zitten, waardoor hij in de slotminuut van de race nog een aanval kon plaatsen op Da Costa. Die had zich namelijk helemaal misrekend, net als vele van zijn concurrenten. Die dachten dat de race een ronde minder lang zou zijn, waardoor vele coureurs stilvielen in de ronde voor de finish. De Vries won daardoor met gemak de race, na een wel heel apart slot. Frijns werd al kruipend zesde, terwijl Stoffel Vandoorne op onverklaarbare wijze van P24 naar de derde plaats reed. Nico Muller werd tweede. In het algemeen klassement pak De Vries de leiding, gevolgd door teamgenoot Vandoorne.
8pOVO4KOjh0
Meest gelezen