Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 VER + 14.584
  • 3 PER + 33.471
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
  • 1 VER LAP 56
  • 2 HAM + 1.333
  • 3 PER + 42.223
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 16.555
  • 3 PER + 17.752
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 VER + 10.496
  • 3 BOT + 13.576
mex
qat
vr 19 nov - zo 21 nov
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 VER + 25.743
  • 3 ALO + 59.457
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec

Tweede vrije training

  • 1 HAM 1:29.018
  • 2 BOT 1:29.079
  • 3 GAS 1:29.099
VT3 za 04 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
qat
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
sau Uitslag VT2
sau Saoedi-Arabië
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule E

Regenkoning De Vries schittert en wint na bizar slot eerste race in Valencia

Nyck de Vries heeft de eerste E-Prix van Valencia gewonnen, nadat hij in de regen knap van plek zeven naar de winst reed! Dat deed hij in een knotsgekke race met vier safety cars en een bizar slot.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

De eerste E-Prix van Valencia begon achter de safety car, omdat het regende en de baan nat was. Na een ronde verdween de MINI vooraan het veld en werden de vierentwintig coureurs, met Antonio Felix da Costa vooraan, Nyck de Vries op P7 en Robin Frijns op P14, losgelaten.

Meteen in de eerste ronde ging het mis. Andre Lotteror deed een poging tot inhalen, maar verremde zich op de natte baan en tikte Sebastien Buemi hard uit de race. De twee reden ver vooraan het veld, waardoor Nyck de Vries kon profiteren en door kon stoten naar P4.

De safety car kwam opnieuw op de baan, maar niet lang daarna werd het veld weer losgelaten. De Vries had de smaak te pakken en vocht zich knap voorbij Gunther en Lynn en lag plots tweede. Vooraan het veld lag nog steeds Da Costa, die zonder last te hebben van spray weg kon rijden.

Check hieronder de dubbele inhaalactie van De Vries. Raceverslag gaat daaronder verder.

De Nederlander had echter de smaak goed te pakken en toen de safety car niet veel later opnieuw de baan op kwam - Gunther verloor de controle en kwam vast te zitten het grind - verdween de voorsprong van De Vries als sneeuw voor de zon.

Met nog twintig minuten + één ronde te gaan werden de overgebleven coureurs weer losgelaten en meteen voerde De Vries de druk op Da Costa op. De Portugees hield stand, mede doordat zijn Mercedes-rivaal ervoor koos om het rustig aan te doen en energie te besparen.

De ene safety car periode was nog niet voorbij of de volgende was alweer begonnen. Mitch Evans en Sergio Sette Camara kwamen elkaar tegen op de baan, waardoor laats~tgenoemde stil kwam te staan. Met nog vijftien minuten op de klok mocht de MINI wederom het tempo bepalen.

Op Da Costa na had iedereen al de twee verplichte Attack Modes gebruikt. Dat betekende dat hij nog vier minuten extra vermogen kon krijgen, maar tegelijkertijd ook dat hij van de racelijn af moest wijken om deze te activeren. Het devies voor De Vries was dan ook duidelijk: in zijn spoor blijven.

Dat deed hij ook toen de safety car met nog tien minuten op de klok verdween, maar door een tactische zet van Da Costa kon hij De Vries voorblijven toen hij de Attack Mode pakte. Met nog vijf minuten te gaan kwam echter wéér de safety car op de baan...

Achter De Vries was Frijns op dat moment ook bezig aan een ijzersterke opmars. Toen het veld met nog een enkele minuut op de klok voor de laatste keer vol gas mocht, lag hij namelijk op de vijfde plaats. Het slot van de race beloofde razend spannend, maar vooral heel bizar te worden.

De Vries had nog een enkele procenten meer aan energie in zijn Mercedes-bolide zitten, waardoor hij in de slotminuut van de race nog een aanval kon plaatsen op Da Costa. Die had zich namelijk helemaal misrekend, net als vele van zijn concurrenten. Die dachten dat de race een ronde minder lang zou zijn, waardoor vele coureurs stilvielen in de ronde voor de finish.

De Vries won daardoor met gemak de race, na een wel heel apart slot. Frijns werd al kruipend zesde, terwijl Stoffel Vandoorne op onverklaarbare wijze van P24 naar de derde plaats reed. Nico Muller werd tweede.

In het algemeen klassement pak De Vries de leiding, gevolgd door teamgenoot Vandoorne.

14 reacties

x
Interview Doornbos: "Verstappen zal tot het uiterste gaan voor de wereldtitel"