Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

'Reglementen aangepast na controversieel gevecht Verstappen en Norris'

Belangrijk nieuws voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Qatar: de reglementen zijn aangepast na het controversiële gevecht tussen Max Verstappen en Lando Norris in de Verenigde Staten. De coureurs zijn het eens geworden.

Na afloop van de Grand Prix van de Verenigde Staten was het controversiële gevecht tussen Max Verstappen en Lando Norris hét gespreksonderwerp. De twee kemphanen vochten lange tijd om P3, waarna Norris Verstappen uiteindelijk buiten de baan inhaalde. Het kwam de McLaren-coureur op een tijdstraf van vijf seconden te staan, al vonden veel coureurs het een onterecht besluit. Verstappen schoot immers ook buiten de baan, waardoor Norris geen kant op kon. Dat gaven de F1-coureurs ook aan in een rijdersmeeting voor de GP van Mexico.

De FIA kondigde toen aan dat ze met een nieuw plan van aanpak zouden komen. Eventuele aanpassingen zouden vervolgens aan de coureurs gepresenteerd worden ter goedkeuring. Dat gebeurde dan ook op de donderdag in Qatar, waar een overeenstemming is bereikt over een aanpassing in de reglementen. Het gaat om een verandering in de richtlijnen voor coureurs, iets waar ook naar wordt gekeken als de stewards een mogelijke straf uitdelen. De formulering is nu anders om situaties als die in Austin te voorkomen, zo weet Auto, Motor und Sport.

Daarbij worden inhaalacties via de buiten- en binnenkant van elkaar onderscheiden. Als een coureur een aanval opzet aan de binnenkant, behoort de bocht aan hem toe zodra bij de apex zijn voorwiel ter hoogte van de spiegels van de coureur voor hem ligt. De coureur aan de buitenkant moet hem voldoende ruimte geven. Indien de coureur aan de binnenkant zo laat remt dat hij de bocht niet haalt, behoort de bocht aan de coureur aan de buitenkant toe.

Als het echter om een aanval via de buitenkant gaat, gaat het om net wat andere richtlijnen. Als de coureur via de buitenkant zijn aanval op zet, moeten de voorwielen bij de apex gelijk zijn aan de voorwielen van de andere coureur. De verdedigende partij moet er dan voor zorgen dat de coureur aan de buitenkant voldoende ruimte over heeft om geen gevalletje track limits aan de broek te krijgen. Gebeurt dit niet, dan heeft de aanvallende partij sowieso het voordeel. De nieuwe omschrijvingen van de reglementen gaan per 2025 in.

Wint Verstappen of een andere favoriet in Qatar? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
FIA Red Bull-coureursdelegatie bij stewards geroepen na overtredingen in sprintkwalificatie