Renault moest als motorleverancier in 2017 enkele malen diep door het stof. Al tijdens de wintertests was duidelijk dat er technische problemen waren. Om deze te voorkomen werden er zelfs 2016 onderdelen gemonteerd. Gedurende het seizoen bleven de problemen aanhouden en tot overmaat van ramp waren de onderdelen aan het einde van het seizoen op. Als motorleverancier van McLaren, Red Bull en Renault F1 heeft het Franse merk drie potentiële topteams onder haar hoede. Met het veranderende motorreglement waarin teams slechts drie motoren mogen gebruiken in eenentwintig races, staat betrouwbaarheid met stip op nummer één. " Onze betrouwbaarheid komt op de eerste plaats. Dit seizoen heeft ons geleerd dat je eerst moet kunnen lopen, voordat je kan rennen", laat Cyril Abiteboul van Renault weten. " Ik denk dat we te agressief waren met onze ontwikkeling dit seizoen om zo snel mogelijk extra vermogen te winnen. Dit om te voldoen aan de verwachtingen." Voor 2018 gooit Renault het dan ook over een andere boeg. " We moeten het stap voor stap doen. Allereerst moeten we zorgen dat we betrouwbaar zijn en zoveel mogelijk testkilometers kunnen maken tijdens de wintertest. Dit is ook belangrijk voor de plannen die je hebt met het chassis." " Als we de betrouwbaarheid op orde hebben dan ben ik erg tevreden en vol vertrouwen dat we Mercedes kunnen verslaan."
In de afgelopen seizoenen toonde Mercedes aan dat betrouwbaarheid de sleutel tot succes is. Het team was nagenoeg feilloos qua betrouwbaarheid en wist in de winter ronde na ronde te rijden. Ferrari sloot in 2017 aan en de afstand tot motorleverancier Renault werd aanzienlijk groter. " We willen kilometers maken. We hebben onszelf nog geen doel gesteld qua positie in het WK voor 2017, maar ons eerste doel is om in de top drie te staan als het gaat om het aantal afgelegde kilometers tijdens de wintertests. Dat is het juiste plan van aanpak."
Meest gelezen