Aan het einde van het vorige seizoen liep het huwelijk tussen Red Bull en motorleverancier Renault na een moeizame periode op de klippen. In de periode 2010 tot en met 2013 beleefden ze samen grote successen. Sebastian Vettel werd namens Red Bull vier seizoenen op rij kampioen en ook het team zelf werd vier jaar op rij kampioen bij de constructeurs. Sinds 2014, toen het hybride Formule 1-tijdperk begon, verliep de samenwerking echter een stuk stroever en bleven grote successen uit. Terugkijkend op die periode snapt Renault-teambaas Cyril Abiteboul de frustratie van Red Bull enigszins, maar is van mening dat het team ook een grens heeft overschreden: "In 2014 was Red Bull gewend geraakt aan de successen en aan al het prijzengeld, maar plots kwam daar abrupt een einde aan." "Het probleem bij Renault was dat er in de periode in aanloop naar het 2014-seizoen te weinig was geïnvesteerd in technologie en mensen", zo vertelt de Franse teambaas tegenover het magazine F1 Racing . "In de media uitte het Oostenrijkse team destijds veel kritiek op Renault, maar op die manier los je helemaal niks op." "Natuurlijk snapte ik de frustratie van Red Bull tot op zekere hoogte, maar op het moment dat ze meer dan alleen het product bekritiseerde, dus ook het merk Renault, werd er voor ons een grote grens overschreden", aldus Abiteboul. Het Red Bull-team besloot vanaf 2019 over te stappen naar de krachtbronnen van Honda. Tot nu toe verloopt de samenwerking met de Japanners niet onverdienstelijk. Max Verstappen won namens Red Bull namelijk al twee races en stond in totaal vijf keer op het podium.
Meest gelezen