vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Renault belooft agressieve ontwikkeling nieuwe Formule 1-motor

Het seizoen van Renault brengt niet wat er vooraf van verwacht werd. Zowel als fabrieksteam en als motorleverancier zagen de Fransen de achterstand op hun rivalen groter worden. Voor 2019 moet het roer dan ook radicaal om.

Het is een jaarlijks terugkerend thema bij Renault: grote verbeteringen beloven voor het volgende seizoen. Sinds de introductie van de hybride V6-motoren in 2014 komt men schromelijk tekort. Dit seizoen zou de gedroomde stap gezet worden en in de winter werd beloofd dat het gat gedurende het seizoen gedicht zou worden. Niets bleek minder waar, want de door Ferrari en Mercedes aangedreven auto's zijn niet bij te benen.

Teambaas Cyril Abiteboul laat dan ook weten dat het roer om moet. Hij belooft een agressieve ontwikkeling van de krachtbron. "We zien nu in dat we het ons niet kunnen veroorloven om niet maximaal te pushen bij de ontwikkeling van onze motor. Momenteel stellen we de targets voor volgend jaar vast en die zijn zeer agressief", laat hij aan Autosport weten.

Het fabrieksteam wil binnen enkele jaren weer strijden voor podiumplaatsen, overwinningen en zelfs de titel. Abiteboul beseft dat de Franse renstal nog stappen moet zetten. "Bij de ontwikkeling van ons chassis moeten we ons realiseren dat dit een langdurig proces gaat worden."

Renault investeerde veel in personeel in faciliteiten, nu is het zaak om alle processen goed op de rit te krijgen. "Tot op heden lag de focus te nadrukkelijk op groeien. Ik denk dat dit niet het belangrijkste is, maar dat het draait om efficiëntie.