Renault heeft zich in de afgelopen 45 jaar ontwikkeld tot een onmisbare naam in de koningsklasse van de autosport, zowel als fabrieksteam als motorleverancier. In beide rollen wist het wereldkampioenschappen te veroveren in verschillende tijdperken van de Formule 1. Tegelijkertijd staat Renault ook bekend als een speler die al meerdere malen zijn Formule 1-projecten plotseling heeft beëindigd.
Het Franse autobedrijf heeft voorlopig een lastig 2025 achter de rug. De aandelen kelderden met een kwart nadat bekend werd dat de 'operationele waarde' lager zou zijn dan aanvankelijk gedacht. Ook draaide het bedrijf een nettoverlies van ruim 11 miljard euro, voornamelijk door de investering in Nissan. Daarnaast was er op bestuurlijk vlak ook onrust, nadat CEO Luca de Meo plotseling zijn vertrek aankondigde.
Inmiddels is er enige rust teruggekeerd bij Renault. Het heeft in François Provost een opvolger van De Meo gevonden. De Meo was echter een groot voorstander van het Formule 1-team van Alpine (voorheen Renault). Er was dus enige vrees dat Renault, na het nieuws dat het stopte als motorleverancier, volledig uit de sport zou verdwijnen. Volgens Provost zijn deze zorgen echter onnodig.
Een nieuw tijdperk
Provost was tijdens de GP van Italië voor het eerst aanwezig in de F1-paddock als CEO van Renault. Zijn intentie werd al snel duidelijk tijdens een gesprek met de Franse omroep Canal+. "Mijn bezoek is vooral bedoeld om te bevestigen dat we blijven. We blijven voor lange tijd in de Formule 1", aldus Provost. De CEO verwees daarbij naar het verlengen van Pierre Gasly's contract tot en met 2028.
"Dat is ook een zeer positief signaal", zegt Provost over Gasly’s nieuwe contract. "We betreden een nieuw tijdperk, een tijdperk van prestaties, maar bovenal een tijdperk van stabiliteit. Pierre's betrokkenheid illustreert dit duidelijk."
Daarnaast heeft Flavio Briatore, de facto teambaas, met Steve Nielsen een vertrouwd gezicht binnen het team gebracht. De Brit is sinds 1 september aan het werk bij Alpine als algemeen directeur. "De benoeming van Steve als algemeen directeur is ook een goed voorbeeld. Zoals je ziet, hebben we veel stappen vooruit gezet", aldus Provost.
Alpine zal, als we Provost mogen geloven, de komende jaren 'gewoon' op de grid blijven, al is dat niet meer met Renault-motoren. Vanaf 2026, wanneer de nieuwe motorreglementen ingaan, zal het team rijden met een Mercedes-krachtbron. Daarnaast kan het team volgend jaar rekenen op extra windtunneltijd, aangezien 2025 een teleurstellend jaar is. Met nog acht races te gaan, staat het team onderaan bij de constructeurs met 20 punten.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!