Iedere race zijn er diverse coureurs met gridstraffen, waarbij het met name de coureurs met een Renault-motor of een Honda-motor zijn die moeten incasseren. McLaren behaalde in 2017 al liefst 380 plaatsen gridstraf dankzij de Honda-motoren. Een trieste score die neerkomt op een gemiddelde van 20 plaatsen per race. Ondanks dat Honda alleen motoren levert aan McLaren gaat het ruim aan kop. Renault komt als enige in de buurt met liefst 310 plaatsen gridstraf. De beloofde betrouwbaarheid laat flink te wensen over. De Franse motorleverancier levert de motoren aan Red Bull, Toro Rosso en het eigen fabrieksteam. Pijnlijk voor Renault is dat het ook qua vermogen niet mee kan komen met Ferrari en Mercedes.
Groot is het contrast tussen de overige teams ten opzichte van de absolute topteams van 2017. Ferrari kampte in een aantal races met betrouwbaarheidsproblemen die het team mede de titel kostten. De Italiaanse motor scoorde slechts 20 plaatsen gridstraf. Ferrari levert motoren aan Sauber, Haas en het eigen fabrieksteam. Indrukwekkend zijn de prestaties van Mercedes. De Duitse gigant rust de teams van Force India, Williams en het eigen fabrieksteam uit met motoren en scoorde geen enkele gridstraf in 2017. Een zeer indrukwekkende prestatie, waarbij de Mercedes-motor het toonbeeld van kracht en betrouwbaarheid is.
Meest gelezen