Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Renault geen voorstander van nieuw motorreglement in de Formule 1

Met ingang van 2021 wordt er een nieuw motorreglement van kracht in de Formule 1. Het hoe en wat wordt in de komende periode verder uitgewerkt maar volgens de Franse motorfabrikant Renault doet men er verstandiger aan om vast te houden aan de huidige motoren.

Ondanks dat Renault in het huidige Formule 1 seizoen de nodige problemen ondervond met de motoren ziet het niks in de plannen van Liberty Media voor een nieuw motorreglement. In een uitgebreid interview met Auto Motor und Sport geeft Abiteboul, de sportief directeur van Renault, zijn visie hierop. "Een nieuwe motor betekent automatisch een nieuw project maar ook dat we meer mensen moeten aannemen en nieuwe investeringen moeten maken. Alles is nog behoorlijk onbekend. We weten totaal niet hoe de auto's en de Formule 1 er anno 2021 uitzien. Hoe ziet het chassis eruit? Geldt er wel of niet een budgetlimiet? Dat alles weten we niet. Ze hebben ons een motor gepresenteerd maar dat kunnen we pas op waarde schatten als alle puzzelstukjes bekend zijn."

Ondanks dat Abiteboul grif toegeeft een hekel te hebben aan de MGU-H pleit hij er juist voor om vast te houden aan het huidige motorreglement. "Momenteel mag de MGU-H direct van mij verdwijnen maar ik ben ervan overtuigd dat we de problemen van nu in 2020 volledig onder controle hebben. Dan heeft iedere producent een betrouwbare motor en dan wordt het produceren van motoren ook goedkoper voor de fabrikanten en klantenteams." Abiteboul verbaast zich er dan ook over dat er uitgerekend op dat moment een nieuw motorreglement in werking gaat. Hij verwacht dat daardoor de onderlinge verschillen in stand blijven. "Uitgerekend op het punt dat het produceren van de motoren goedkoper wordt, moet alles opnieuw worden uitgevonden. Sommige fabrikanten vinden snel de juiste oplossingen, anderen weer niet. Dan hebben we weer twee kampen. We moeten juist zorgen dat we de techniek stabiliseren en dus niet van het huidige concept afwijken."

Viaplay
x
Breaking FIA verwerpt protest Aston Martin