Ondanks dat Renault in het huidige Formule 1 seizoen de nodige problemen ondervond met de motoren ziet het niks in de plannen van Liberty Media voor een nieuw motorreglement. In een uitgebreid interview met Auto Motor und Sport geeft Abiteboul, de sportief directeur van Renault, zijn visie hierop. "Een nieuwe motor betekent automatisch een nieuw project maar ook dat we meer mensen moeten aannemen en nieuwe investeringen moeten maken. Alles is nog behoorlijk onbekend. We weten totaal niet hoe de auto's en de Formule 1 er anno 2021 uitzien. Hoe ziet het chassis eruit? Geldt er wel of niet een budgetlimiet? Dat alles weten we niet. Ze hebben ons een motor gepresenteerd maar dat kunnen we pas op waarde schatten als alle puzzelstukjes bekend zijn."
Ondanks dat Abiteboul grif toegeeft een hekel te hebben aan de MGU-H pleit hij er juist voor om vast te houden aan het huidige motorreglement. "Momenteel mag de MGU-H direct van mij verdwijnen maar ik ben ervan overtuigd dat we de problemen van nu in 2020 volledig onder controle hebben. Dan heeft iedere producent een betrouwbare motor en dan wordt het produceren van motoren ook goedkoper voor de fabrikanten en klantenteams." Abiteboul verbaast zich er dan ook over dat er uitgerekend op dat moment een nieuw motorreglement in werking gaat. Hij verwacht dat daardoor de onderlinge verschillen in stand blijven. "Uitgerekend op het punt dat het produceren van de motoren goedkoper wordt, moet alles opnieuw worden uitgevonden. Sommige fabrikanten vinden snel de juiste oplossingen, anderen weer niet. Dan hebben we weer twee kampen. We moeten juist zorgen dat we de techniek stabiliseren en dus niet van het huidige concept afwijken."
Meest gelezen