De oudere versie is vijf kilo zwaarder dan de 2017 variant. Dit betekent een tijdverlies van ongeveer twee tienden per ronde. Een aanzienlijk verlies voor Red Bull en de andere Renault aangedreven teams. De Franse fabrikant hoopt dit jaar de nieuwe versie van het systeem nog in te kunnen zetten. Remi Taffin van Renault laat weten dat het systeem op de testbank goed presteert, maar dat er nog een moment moet worden gekozen om het te introduceren. " Deze winter hadden we problemen met de betrouwbaarheid, zowel op het circuit als op de testbank. Vanaf de vijfde race konden we meer uren steken in de motor en het testwerk en in Baku zagen we daarvan het resultaat," laat hij Motorsport.com weten. Het is nog altijd wachten op de nieuwe MGU-K, maar onbekend is wanneer deze geïntroduceerd wordt. " Het had geen hoogste prioriteit om deze nieuwe versie zo snel mogelijk in te zetten. We hadden een werkende oplossing bij de eerste race. Ons doel is om hem later dit jaar nog in te zetten, maar de vraag is wanneer het geschikte moment is." Teams mogen van alle onderdelen van de power-unit slechts vier stuks gebruiken in een volledig seizoen. Dit betekent dat een upgrade in principe alleen plaatsvindt als het oude systeem aan vervanging toe is. Mochten Max Verstappen en Daniel Ricciardo meer motordelen gebruiken dan de vier stuks per onderdeel, dan volgt er een gridstraf.
Meest gelezen