Als het aan Liberty Media ligt komen er in 2021 nieuwe Formule 1 motoren. De huidige V6-motoren zijn volgens de eigenaren van de F1 veel te complex. Hierdoor zijn de onderlinge krachtverschillen te groot en de motoren te bepalend. In de nieuwe voorgestelde formule wordt onder andere de complexe MGU-H afgeschaft. De V6-verbrandingsmotor blijft wel aan boord en wordt ondersteund door een bi-turbo en standaard KERS. Net als Ferrari en Mercedes is ook Renault geen voorstander van het nieuwe reglement. Cyril Abiteboul laat aan Autosport.com weten dat hij angstig is voor de nieuwe regels. De Franse motorleverancier wil niet weer vanaf een nulpunt beginnen. " Dat scenario willen we erg graag voorkomen. Als je kijk naar alle investeringen in de huidige motor en tijd die nodig is om de motor goed in te passen bij de teams, dan is dit voor ons een beangstigend idee", laat Abiteboul weten.
Renault heeft goede hoop dat de gesprekken met Liberty Media uiteindelijk resulteren in de juiste motorformule. Daarbij moet er volgens Abiteboul niet teveel gesleuteld worden aan het huidige concept. " Ik heb het gevoel dat we de juiste richting opgaan. Iedereen staat open voor constructieve gesprekken en wil snel tot een oplossing komen. Daarbij is het wel zo dat we geen akkoord geven op een nieuwe motor als we nog niet weten hoe de Formule 1 er in 2021 uitziet." Niet alleen de motoren veranderen in 2021, maar ook de auto's krijgen een compleet ander uiterlijk. Een commissie onder leiding van Ross Brawn onderzoekt momenteel diverse concepten. Centraal daarin staat dat de coureurs meer het verschil moeten kunnen maken en er meer actie te zien is op de baan.
Meest gelezen