Gisteren is de nieuwe Renault F1-auto gepresenteerd. De RS18 lijkt best veel op de RS17 en op het eerste gezicht lijkt er niet veel verandert, maar de foto’s die we zagen wijken ongetwijfeld af van de daadwerkelijke Renault. De Franse autofabrikant heeft zich in de winter vooral gefocust op de motor. Die moet naar eigen zeggen meer dan 950 pk leveren. Hiermee hopen ze de aansluiting te vinden naar Mercedes en Ferrari. Toch schijnen deze twee al meer dan 1.000 pk te hebben gegenereerd op de testbank. Waarschijnlijk worden de motoren niet gelijk op vol vermogen ingezet aangezien er maar drie motoren per auto zijn toegestaan. Het is allemaal nog lastig te bepalen wie waar staat aangezien de renstallen elkaar het liefst zand in de ogen strooien. Er wordt bij Renault namelijk niet gezegd hoever ze boven de 950 pk zitten.
De betrouwbaarheid van de nieuwe Renault-motor lijkt in ieder geval een stuk beter. Zo laat Cyril Abiteboul weten aan Auto Motor und Sport. 'We hebben alles tegen het licht gehouden. Van onze arbeidsprocessen, tot en met het ontwerp en de kwaliteitscontrole. Onze aandrijflijn heeft nu al het elfvoudige aantal kilometers afgelegd op onze testbank in vergelijking met vorig jaar.'' De Fransman bevestigd dat de autofabrikant hard heeft gewerkt aan deze nieuwe motoren. ''Vorig jaar was het niet mogelijk om het ware potentieel van de motor te benutten. De betrouwbaarheid was toen nog niet goed genoeg. Nu kunnen we wel de volledige capaciteiten benutten. Deze nieuwe motoren moeten 7.000 kilometer kunnen volhouden. Die van vorig jaar konden maar tot 5.000 kilometer. Dit heeft ons 30% meer opgeleverd, al hebben we er 50% meer inspanning voor geleverd.''
Meest gelezen