Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 25.592
  • 3 VER + 34.508
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov

F1-stand

  • 1 HAM 256
  • 2 BOT 179
  • 3 VER 162
VT1 za 31 okt 10:00 11:30
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Emilia-Romagna
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

"Renault neemt sowieso deze clausule op in nieuw Red Bull-contract"

De vraag wat Red Bull moet gaan doen na het aangekondigde vertrek van Honda per 2022 is misschien wel de meest gestelde vraag van het weekend. Volgens voormalig Formule 1-coureur Giedo van der Garde is er maar één logisch antwoord op die vraag.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

"Teruggaan naar Renault", zo klinkt het stellig uit de mond van voormalig Formule 1-coureur Giedo van der Garde, die in zijn enige jaar in de Formule 1 bij Caterham zelf ook met Renault-motoren reed. "Dat is de enige optie denk ik."

"Ik denk niet dat Ferrari en Mercedes gaan zeggen 'kom maar jongens, hier heb je onze motor en succes ermee'. Dan krijgen ze er natuurlijk direct een grote concurrent erbij. Ferrari zal bijvoorbeeld echt niet willen zien gebeuren dat het klantenteam dan vóór het fabrieksteam uit rijdt", aldus Van der Garde in gesprek met RacingNews365.

De Racing Team Nederland-coureur wijst bovendien op het feit dat Ferrari (net zoals Mercedes) al aan meerdere teams motoren levert, dat terwijl Renault vanaf 2021 geen klantenpartner meer heeft. Volgend jaar liggen er immers Mercedes-motoren bij McLaren onder de kap.

Nu is het wel zo dat er na de verbale oorlog tussen Red Bull en Renault in de jaren voorafgaand aan de overstap naar Honda-motoren er de nodige plooien gladgestreken moeten worden. Dat onderschrijft Van der Garde.

Er zal een heel goed gesprek plaats moeten vinden tussen Red Bull en Renault

- Giedo van der Garde

"Er zal wel een heel goed gesprek moeten plaatsvinden. Ik denk dat het heel erg voor de hand ligt dat Renault in een eventueel contract laat opnemen dat als Red Bull een deal wil, alle neuzen dezelfde kant op moeten staan en dat ze hun commentaar openlijk voor zich houden. Maar goed, de beide partijen kennen elkaar natuurlijk al goed, hebben al samengewerkt met elkaar, dus ik verwacht niet dat dat een groot issue gaat worden."

Red Bull hoeft er volgens Van der Garde zeker niet op achteruit te gaan als het in zee gaat met Renault. De motoren zijn er immers niet slechter op geworden in de voorbije jaren en bovendien gaat het gehele technische Formule 1-reglement in 2022 toch op de schop: "Daarmee ondervindt het team ook geen hinder van de komst van een nieuwe motorpartner. Alle teams moeten immers hun auto's volledig aanpassen aan de nieuwe reglementen."

Van der Garde zet zijn geld dus op Renault, maar ook de suggestie van Ralf Schumacher, namelijk dat Red Bull motoren in eigen beheer kan ontwikkelen, veegt hij niet bij voorbaat van tafel: "Dat kan interessant zijn, maar dat zal heel veel geld kosten. Maar als je het geld en de knowhow hebt, waarom niet?"

Alles over het vertrek van Honda, de gevolgen voor Verstappen en zijn kansen op de wereldtitel in 2021 beluister je hieronder in de speciale RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

33 reacties