"Teruggaan naar Renault", zo klinkt het stellig uit de mond van voormalig Formule 1-coureur Giedo van der Garde, die in zijn enige jaar in de Formule 1 bij Caterham zelf ook met Renault-motoren reed. "Dat is de enige optie denk ik." "Ik denk niet dat Ferrari en Mercedes gaan zeggen 'kom maar jongens, hier heb je onze motor en succes ermee'. Dan krijgen ze er natuurlijk direct een grote concurrent erbij. Ferrari zal bijvoorbeeld echt niet willen zien gebeuren dat het klantenteam dan vóór het fabrieksteam uit rijdt", aldus Van der Garde in gesprek met RacingNews365 . De Racing Team Nederland-coureur wijst bovendien op het feit dat Ferrari (net zoals Mercedes) al aan meerdere teams motoren levert, dat terwijl Renault vanaf 2021 geen klantenpartner meer heeft. Volgend jaar liggen er immers Mercedes-motoren bij McLaren onder de kap. Nu is het wel zo dat er na de verbale oorlog tussen Red Bull en Renault in de jaren voorafgaand aan de overstap naar Honda-motoren er de nodige plooien gladgestreken moeten worden. Dat onderschrijft Van der Garde.
Er zal een heel goed gesprek plaats moeten vinden tussen Red Bull en Renault
Giedo van der Garde
"Er zal wel een heel goed gesprek moeten plaatsvinden. Ik denk dat het heel erg voor de hand ligt dat Renault in een eventueel contract laat opnemen dat als Red Bull een deal wil, alle neuzen dezelfde kant op moeten staan en dat ze hun commentaar openlijk voor zich houden. Maar goed, de beide partijen kennen elkaar natuurlijk al goed, hebben al samengewerkt met elkaar, dus ik verwacht niet dat dat een groot issue gaat worden." Red Bull hoeft er volgens Van der Garde zeker niet op achteruit te gaan als het in zee gaat met Renault. De motoren zijn er immers niet slechter op geworden in de voorbije jaren en bovendien gaat het gehele technische Formule 1-reglement in 2022 toch op de schop: "Daarmee ondervindt het team ook geen hinder van de komst van een nieuwe motorpartner. Alle teams moeten immers hun auto's volledig aanpassen aan de nieuwe reglementen." Van der Garde zet zijn geld dus op Renault, maar ook de suggestie van Ralf Schumacher, namelijk dat Red Bull motoren in eigen beheer kan ontwikkelen, veegt hij niet bij voorbaat van tafel: "Dat kan interessant zijn, maar dat zal heel veel geld kosten. Maar als je het geld en de knowhow hebt, waarom niet?" Alles over het vertrek van Honda, de gevolgen voor Verstappen en zijn kansen op de wereldtitel in 2021 beluister je hieronder in de speciale RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen