Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Renault overweegt in protest te gaan tegen diskwalificatie

Voor het eerst nadat bekend werd dat Renault uit de uitslag van de Japanse Grand Prix is geschrapt, heeft de Franse renstal publiekelijk gereageerd. Het team geeft aan dat het de afweging gaat maken om wel of niet in protest te gaan.

Op woensdagavond werd duidelijk dat Renault de punten die het tijdens de Grand Prix van Japan in eerste instantie binnen wist te slepen nu op haar buik kan schrijven. Na afloop van de race op Suzuka ging het team van Racing Point namelijk in protest tegen het remsysteem van haar Franse concurrent. Volgens Racing Point zou Renault gebruik hebben gemaakt van een zogenaamd 'pre-set lap distance-dependent brake bias adjustment system', waarmee de rembalans van een coureur voorgeprogrammeerd zou zijn. Dit bleek uiteindelijk niet precies het geval te zijn, maar toch is de Franse renstal uit de uitslag van de Japanse Grand Prix geschrapt. Volgens de stewards, die de zaak uitvoerig onder de loep hebben genomen, overtreedt het systeem de technische regels van de FIA niet: "Ondanks het feit dat Renault op een innovatieve manier misbruik heeft gemaakt van bepaalde dubbelzinnigheden in de technische regulaties, overtreedt het remsysteem geen enkele technische regel." Waarom is het Renault-team dan toch bestraft? Omdat het systeem door de stewards wel werd gezien als een hulpmiddel voor de coureurs, wat in strijd is met artikel 27.1 van de F1-sportregulaties van de FIA, dat stelt dat een coureur zijn auto alleen en zonder enige hulpmiddelen moet kunnen besturen. Tekst gaat verder onder de foto.

In een eerste reactie op de diskwalificatie laat Renault weten dat het zich niet meteen neer wil leggen bij de straf, maar dat het eerst haar mogelijkheden zal overwegen: "Ondanks het feit dat ons remsysteem door de FIA geheel legaal is bevonden, hebben de stewards besloten om ons te straffen, omdat ons remsysteem door hen als een hulpmiddel wordt gezien." "Aangezien het bestempelen van een bepaald systeem als hulpmiddel echter erg subjectief is en er in het verleden variërende straffen zijn uitgedeeld voor vergelijkbare zaken, zal het Renault F1 Team haar volgende stappen eerst goed overwegen, alvorens deze voor de door de FIA gestelde deadline bekend te maken", aldus de Franse renstal in een statement. Met variërende straffen doelt het team waarschijnlijk op het feit dat beide Alfa Romeo-coureurs na afloop van de Grand Prix van Duitsland, eveneens vanwege het overtreden van artikel 27.1, dertig seconden bij hun racetijd kregen opgeteld, en niet uit de uitslag werden geschrapt. De laatste keer dat dat twee coureurs van hetzelfde team overkwam, was in 2011, toen Sergio Perez en Kamui Kobayashi namens Sauber uit de uitslag van de Australische Grand Prix werden geschrapt. Renault kan tot donderdag 16:00 uur Nederlandse tijd (10:00 uur Mexicaanse tijd) in beroep gaan tegen de straf. Door de straf verliest het Renault-team overigens negen waardevolle punten, terwijl concurrent Racing Point er vier bij krijgt. In de strijd om de vierde plaats in het kampioenschap voor de constructeurs is het gat tussen de twee teams nu nog slechts tien punten in het voordeel van de Fransen. Wil je meer te weten komen over de komende Grand Prix van Mexico en over de kansen van Max Verstappen? Luister de nieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365, met Tim Coronel, Jeroen van Inkel en Joe van Burik.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"