vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
Quali za 30 mrt 16:00 17:00
Race zo 31 mrt 17:10 19:10
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
Quali za 13 apr 08:00 09:00
Race zo 14 apr 08:10 10:10
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

"Renault stabiele factor, Honda experimenteerde"

Renault moest ook in 2018 flink incasseren en kreeg het veel kritiek vanuit Red Bull. Maar is dit wel terecht? In zeven van de laatste negen races stond Max Verstappen op het podium, een prestatie waarop Red Bull en Renault trots mogen zijn.

Red Bull hakte deze zomer de knoop door om te breken met Renault en over te stappen naar Honda. Ondanks alle propaganda vanuit de Oostenrijkse renstal over hun nieuwe motorleverancier, zijn er nog volop vraagtekens en twijfels. Ondertussen zette Renault samen met Red Bull ook wel stappen.

Jan Lammers weet nog niet of de keuze voor Honda ook echt de juiste is, zo laat hij aan Racingnews365 weten. "De beslissing is enkele maanden geleden genomen om voor Honda te kiezen en het ziet er allemaal geweldig uit. Ik respecteer de keuze van Red Bull, als deze op grond van feiten is gemaakt. Maar, vanaf het moment dat ze uitspraken dat ze zouden breken met Renault zijn de prestaties wel verbeterd."

De vorm van Red Bull was uitstekend in de tweede seizoenshelft, waarbij Max Verstappen een van de sterren was. Elf podiumplaatsen verder vindt Lammers dat het maar de vraag is of dit echt alleen kwam door de ontwikkeling bij Red Bull, en motorleverancier Renault niet meer credits verdiende.

"De grote vraag is of Max ondanks de Renault-motor op het podium stond, of dankzij. Red Bull heeft nu een beter chassis dan Mercedes en Ferrari, maar wie zegt dat dit volgend jaar nog zo is? Als je naar de feiten kijkt dan presteert Renault zeer behoorlijk."

"In de top tien van het WK staan vier coureurs met een Renault-motor en in Abu Dhabi finishten drie coureurs met een Franse krachtbron in de top zes. Qua constantheid en betrouwbaarheid (Ricciardo uitgezonderd) presteren ze niet slecht."

Jan Lammers

- Waarschijnlijk was Honda aan het experimenteren in Abu Dhabi

De prestaties van Honda zijn voor de buitenwereld lastig te doorgronden. Het team van Toro Rosso eindigde als negende en hield alleen het zwalkende Williams achter zich. In Abu Dhabi viel Pierre Gasly bovendien twee keer stil met motorproblemen.

"Het was niet het gewenste einde voor Honda, waarbij Gasly nota bene zijn nieuwe teamgenoot onderdompelde in de olie. Waarschijnlijk was Honda aan het experimenteren in Abu Dhabi", concludeert Lammers. "Daarbij proberen ze diverse settings op de motor met het oog op 2019 en nemen ze dan ook risico's. Door te spelen met de instellingen van de motor verzamelen ze nuttige data voor volgend jaar. Nu mocht de motor kapot gaan, maar weten ze ook precies hoe ver ze kunnen gaan."

Breaking Welkom op het nieuwe RacingNews365!