Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Renault stabiele factor, Honda experimenteerde"

Renault moest ook in 2018 flink incasseren en kreeg het veel kritiek vanuit Red Bull. Maar is dit wel terecht? In zeven van de laatste negen races stond Max Verstappen op het podium, een prestatie waarop Red Bull en Renault trots mogen zijn.

Red Bull hakte deze zomer de knoop door om te breken met Renault en over te stappen naar Honda. Ondanks alle propaganda vanuit de Oostenrijkse renstal over hun nieuwe motorleverancier, zijn er nog volop vraagtekens en twijfels. Ondertussen zette Renault samen met Red Bull ook wel stappen. Jan Lammers weet nog niet of de keuze voor Honda ook echt de juiste is, zo laat hij aan Racingnews365 weten. "De beslissing is enkele maanden geleden genomen om voor Honda te kiezen en het ziet er allemaal geweldig uit. Ik respecteer de keuze van Red Bull, als deze op grond van feiten is gemaakt. Maar, vanaf het moment dat ze uitspraken dat ze zouden breken met Renault zijn de prestaties wel verbeterd."

De vorm van Red Bull was uitstekend in de tweede seizoenshelft, waarbij Max Verstappen een van de sterren was. Elf podiumplaatsen verder vindt Lammers dat het maar de vraag is of dit echt alleen kwam door de ontwikkeling bij Red Bull, en motorleverancier Renault niet meer credits verdiende. "De grote vraag is of Max ondanks de Renault-motor op het podium stond, of dankzij. Red Bull heeft nu een beter chassis dan Mercedes en Ferrari, maar wie zegt dat dit volgend jaar nog zo is? Als je naar de feiten kijkt dan presteert Renault zeer behoorlijk." "In de top tien van het WK staan vier coureurs met een Renault-motor en in Abu Dhabi finishten drie coureurs met een Franse krachtbron in de top zes. Qua constantheid en betrouwbaarheid (Ricciardo uitgezonderd) presteren ze niet slecht."

Jan Lammers

Waarschijnlijk was Honda aan het experimenteren in Abu Dhabi

De prestaties van Honda zijn voor de buitenwereld lastig te doorgronden. Het team van Toro Rosso eindigde als negende en hield alleen het zwalkende Williams achter zich. In Abu Dhabi viel Pierre Gasly bovendien twee keer stil met motorproblemen. "Het was niet het gewenste einde voor Honda, waarbij Gasly nota bene zijn nieuwe teamgenoot onderdompelde in de olie. Waarschijnlijk was Honda aan het experimenteren in Abu Dhabi", concludeert Lammers. "Daarbij proberen ze diverse settings op de motor met het oog op 2019 en nemen ze dan ook risico's. Door te spelen met de instellingen van de motor verzamelen ze nuttige data voor volgend jaar. Nu mocht de motor kapot gaan, maar weten ze ook precies hoe ver ze kunnen gaan."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal