Red Bull rijdt al vele jaren met een hoge rake . Concreet betekent dit dat de achterkant van de auto hoger staat afgesteld dan de voorkant, waardoor de auto in feite ietwat diagonaal op het asfalt staat. Het concept moet meer downforce genereren, maar creëert ook meer drag , waardoor de topsnelheden automatisch een paar kilometer per uur lager liggen. De afgelopen jaren zijn meerdere teams dat voorbeeld gaan volgen, zij het in mindere mate dan Red Bull. Renault is daar een voorbeeld van en daar lijkt het team nu wat spijt van te hebben. In 2021 worden immers de vloeren van de auto's aangepast, met minder aerodynamische sleuven over de lengte van de vloer. Wat dat betekent voor de gewenste rijhoogte aan de achterkant van de auto is Renaults technisch directeur Marcin Budkowsky nog niet helemaal duidelijk, al maakt dat eigenlijk ook niet. "Dat is moeilijk te zeggen", zo wordt hij geciteerd door Auto, Motor und Sport . "We zien echter dat de trend van steeds meer rake over zijn piek heen is en teams juist weer de andere kant op gaan. Maar of minder rake in 2021 nu wenselijk is of niet, dat concept verander je niet even in één winter. We zitten dus vast aan de hellingshoek die we nu hanteren. Die is evengoed niet zo hoog als bij Red Bull, maar ook zeker niet zo laag als bij Mercedes." Is Hulkenberg de ideale teamgenoot voor Max Verstappen? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het hieronder in de nieuwste RN365-podcast.
Meest gelezen