Als RacingNews365 -journalist Dieter Rencken landt in Florida is het F1-weekend in Miami nog niet begonnen, maar zit de routinier zeker niet stil. Pure liefhebberij brengt hem op woensdag naar het beroemde circuit van Daytona in dezelfde staat, al waar hij zijn hart op kan halen aan heel veel moois (zie album hieronder). De donderdag is vervolgens de dag waarop hij naar het Miami International Autodrome trekt, waar hij de zoals altijd de nodige mensen tegen het lijft loopt, niet zelden met inside information . Hij praat bij met Romain Grosjean, nodigt Toto Wolff uit tot opmerkingen waar Lewis Hamilton het openlijk mee oneens was en ook op de vrijdag in Miami zat Rencken niet om een praatje verlegen. Nooit eigenlijk. Tekst gaat verder onder album:
GP Miami vinkt primaire doelen af
"Het verbaast me vandaag net als op donderdag opnieuw hoe weinig verkeershinder er is en hoe vlot het verkeer naar en rond het circuit stroomt, ondanks het feit dat het ochtendspits is. Toegegeven, de brede wegen en de natuurlijke beleefdheid van de Amerikaanse bestuurders zijn een plusfactor, maar het stadion weet duidelijk het een en ander over verkeersregeling. Ook ben ik onder de indruk van hoeveel de lokale bevolking weet over de F1: ik herinner me een bezoek aan een elektronicawinkel in het centrum van Indianapolis tijdens de USGP van 2005 en werd gevraagd door de winkelier waarom ik in de stad was. Ik legde het doel van mijn bezoek en dat werd beantwoord met een verbaasd staren: "Oh, er is een race? Formule 1, nog nooit van gehoord..." Netflix heeft duidelijk wonderen verricht, vooral in de VS. Om 10:00 uur heb ik een ontmoeting met Richard Cregan, CEO van de Grand Prix van Miami en voormalig Toyota-monteur. Richard stapte in 2008 over van sportdirecteur van het F1-programma van het Japanse bedrijf naar het leiden van de Grand Prix van Abu Dhabi en is sindsdien de go-to guy voor nieuwe Formule 1-evenementen - waarvan Miami het laatste voorbeeld is. Hij vertelt ons dat hij een foto heeft van het eerste 'verlanglijstje' dat hij en Hardrock Stadium-president Tom Garfinkel opstelden, en hij denkt dat de uiteindelijke oplevering verrassend dicht bij hun oorspronkelijke doelstellingen ligt. Het is duidelijk dat er hard gewerkt en nagedacht is over dit evenement, maar hij heeft er alle vertrouwen in dat het nog beter zal worden, met meer tribuneplaatsen als volgende stap. Voor het evenement verwachten ze 82.5k toeschouwers per dag."
Nieuw F1-team nu echt kwestie van tijd?
"Voorafgaand aan VT1 ga ik naar Alpine voor een gesprek met merk-CEP Laurent Rossi, die in gesprek is met Michael Andretti als ik aankom. Aan het eind van het gesprek vraag ik gekscherend: "Hoeveel heeft Michael je geboden voor het team?" Na veel gelach bevestigt de in Corsica geboren ingenieur dat ze aan het babbelen waren over de levering van F1-motoren en een mogelijke technische samenwerking, mocht de telg van de eerste Amerikaanse autosportfamilie toetreden tot de F1. Het lijkt er dus op dat Andretti's F1-plannen langzaam maar zeker werkelijkheid worden, ondanks het lauwwarme ontvangst die ze van sommige andere teambazen hebben gekregen. Tussen de twee trainingen door word ik naar de officiële toren geroepen voor een gesprek met FIA president Mohammed Ben Sulayem, voor wat mij is verteld dat dit het eerste volledige interview is dat hij aan de media geeft. Het is duidelijk dat hij een door de wol geverfde auto- en motorsportenthousiasteling is en het beste wil doen voor de sport waar hij van houdt. Mohammed heeft niet de gemakkelijkste start als FIA-voorzitter gehad, na de erfenis van de Abu Dhabi-affaire en diverse andere controverses - denk aan al alles wat met Rusland te maken heeft - maar hij voert geleidelijk zijn manifest uit, waarin betaalbare autosport voor iedereen centraal staat, in plaats van mondiale auto- en verkeersveiligheidskwesties. Hoewel hij te discreet is om de juwelenkwestie en de houding van Lewis Hamilton daarin in detail te bespreken , is het duidelijk dat hij een rol heeft gespeeld bij het oplossen ervan."
Meest gelezen