In de Engelstalige podcast van RacingNews365 praten host Thomas Maher en Dieter Rencken over de laatste ontwikkelingen in de Formule 1-wereld. Uiteraard ging het deels over de crash tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen, en vooral over de nasleep ervan. Helmut Marko vertelde op dinsdag al dat Red Bull een advocaat in de armen heeft genomen en volgens Rencken zal het team van Verstappen en Perez niet rusten tot het elke mogelijke optie heeft overwogen om iets te doen aan de straf die Hamilton kreeg na het incident met zijn titelrivaal. De straf was namelijk te licht in de ogen van Marko en de rest van het Red Bull-team. Rencken vertelt dat Red Bull overweegt om de beslissing van de stewards nog eens onder de loep te laten nemen. "Ik geloof dat ze dat van plan zijn. En dan bedoel ik dat ze elke mogelijke optie overwegen", zo vertelt hij. Tot de zaterdag van de Hongaarse Grand Prix heeft Red Bull daar de tijd voor. "Of een eventueel nieuw onderzoek iets oplevert, dat weet ik niet", vervolgt de Zuid-Afrikaanse journalist. "Maar, ik denk dat ze op zijn minst gaan vragen of de beslissing van de stewards nog eens onder de loep kan worden genomen, om te zien hoe de stewards tot die beslissing kwamen en aan de hand van welk bewijs. Dat bewijs zal cruciaal zijn." Daarna kan het volgens Rencken verschillende kanten opgaan. "Wie weet. Misschien toont het aan dat Lewis iets onverklaarbaars heeft gedaan, maar het kan ook bewijzen dat Lewis helemaal niets fout deed bij het incident. Daarom zou ik zo'n review van de beslissing van de stewards aanmoedigen", aldus de journalist. Dat Red Bull een advocaat in de armen heeft genomen, dat gelooft Rencken wel. "Ik denk niet dat het grootspraak is. Ik heb zondagavond met Christian Horner gesproken (de teambaas van Red Bull, red.) en hij was heel, heel erg boos. Dat neem ik hem niet kwalijk en ik denk dat Toto Wolff ook heel boos was geweest als het Mercedes was overkomen. Ook dan zou ik hem dat niet kwalijk nemen." "In Imola was Toto ook boos vanwege de schade aan Valtteri Bottas' wagen na de crash met George Russell", vervolgt Rencken. "Mercedes liet daarna zelfs een Pirelli-regenbandentest aan zich voorbij gaan, omdat ze geld moesten besparen dat ze naar eigen zeggen moesten gebruiken voor een nieuw chassis. Of dat het hele verhaal was, geen idee, maar het is zeker plausibel." De schade, door Marko geraamd op zo'n driekwart miljoen, geeft volgens de journalist inderdaad genoeg reden tot frustratie. "Het is gewoon niet fijn om zo veel geld door het putje weg te zien spoelen. In tijden van budgetplafonds betekent het dat je dat geld ergens anders niet meer aan kan spenderen. Zoveel geld staat gelijk aan het salaris van drie, misschien wel vier engineers. Het is echt een serieuze schadepost", zo sluit hij af.
Meest gelezen