De Red Bull is als de horizon. Alle andere teams proberen die te bereiken, maar het is een optische, en in dit geval ook een technische, illusie. Ze raken alleen maar verder op achterstand. Max Verstappen, Christian Horner en de grijze eminentie Helmut Marko zijn superieur. Ze genieten, zoals het ook hoort. Ze aarzelen niet om hun hegemonie als psychologisch wapen te gebruiken. En dus presenteerde het team in Hongarije de geüpdatete versie van de Red Bull RB19, de nieuwe versie van een auto die al sinds de eerste vrije training in Bahrein onklopbaar is. Het was eigenlijk geen update, het was een revolutie. Alsof Red Bull haar concurrenten niet wil verslaan, maar wil vernietigen. Met deze upgrade vertelde het team uit Milton Keynes aan iedereen niet alleen nogmaals dat ze de beste auto van 2023 hebben, maar zo liet men ook alvast de 'trailer' van de RB20 zien. De trailer van een film die niemand buiten Red Bull zal kunnen bekoren. Adrian Newey heeft zijn genialiteit en verbeelding laten ontketenen, omdat zijn technische uitmuntendheid hem daartoe in staat stelt.
Duidelijke verschillen
Red Bull arriveerde in Hongarije namelijk met een totaal vernieuwd, ander profiel van de sidepods. De dwarsdoorsnede van de luchtinlaten zijn nu zo klein, dat ze lijken op een brievenbus! Alsof koeling nooit een probleem is geweest werd de update geïntroduceerd tijdens het weekend dat traditioneel gezien een van de warmste Formule 1-weekenden van het jaar is. De motor achterin de RB19 is effectiever op hogere temperaturen dan de motoren van de concurrentie. Dat de productie van de nieuwe motoren in de toekomst intern bij Red Bull zal worden geregeld, zij het met veel Honda-knowhow, heeft de synergie tussen Newey en zijn personeel louter verbeterd. Dat de genie Newey straks alles 'binnenshuis' in Milton Keynes tot zijn beschikking heeft, maakt veel taken makkelijker en omdat het de betrouwbaarheid van het pakket ten goede komt, kan dat er wel eens voor zorgen dat Red Bull alleen maar meedogenlozer zal worden. De verschillen zijn na de update duidelijk. De luchtinlaat heeft een soort onderlip die naar voren uitsteekt en verticaal omhoog helt. Het hele onderste profiel van de sidepod is veranderd en verhoogd om de doorsnede van het kanaal tussen de sidepods en de vloer te vergroten. De onderste rand van de sidepod ziet er nu nog ronder uit vergeleken met de meer vierkante indeling van de vorige versie. Bekijk hieronder de zijkant van de RB19 voor en na de laatste update. Het artikel gaat daaronder verder .
Test
De budgetcap moest ervoor zorgen dat de prestaties van de verschillende Formule 1-teams dichter op elkaar zouden zitten. De tegenstanders kregen hulp van een nietsvermoedende kraanmachinist, die in Monaco de RB19 met nummer 11 over de hoofden van de fotografen tilde. De geheimen van de Red Bull-vloer werden onthuld en vele teams zijn aan het kopiëren geslagen. Sommigen kwamen al bijna in de buurt... en toen gaven Horner en zijn mannen de ontwikkeling het volgende zetje. Misschien om de rest te pesten, maar in ieder geval om de volgende stap te maken. We kunnen de tweede seizoenshelft dan ook als een test beschouwen voor Red Bull, een test in aanloop naar het seizoen 2024, om alvast wat data te verzamelen.
Meest gelezen